Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2017


Ecoduct op komst over spoorlijn Haarlem - Zandvoort

Bron: ProRail



Dwars door het prachtige duingebied tussen Haarlem en Zandvoort loopt een drukke spoorlijn. Niet zo handig voor overstekend wild en andere dieren. ProRail legt daarom een nieuwe natuurbrug aan zodat zij het spoor veilig over kunnen. De eerste werkzaamheden aan ecoduct Duinpoort beginnen op 17 oktober 2017.

ProRail verbindt natuurgebieden
Duinpoort is het sluitstuk in een serie van drie nieuwe natuurbruggen in Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Deze drie bruggen over weg en spoor - Duinpoort, Zandpoort en Zeepoort - verbinden het Nationaal Park Kennemerland met de Amsterdamse Waterleidingduinen. Hierdoor ontstaat een aaneengesloten duingebied van meer dan 7.000 hectare. Planten en dieren, zoals ree, wezel, hazelworm, zandhagedis, rugstreeppad, duinroos en allerlei vlindersoorten, krijgen een groter aaneengesloten leefgebied en meer mogelijkheden om zich voort te planten en te verspreiden. Ecoduct Duinpoort wordt 40 meter breed en 22 meter lang.

Planning
In oktober 2017 begint ProRail met de aanleg van een bouwweg langs het spoor om materiaal aan te kunnen voeren. De aanleg van de natuurbrug start in de tweede helft van november. In het voorjaar van 2018 worden de liggers, die het dak van de natuurbrug vormen, over het spoor gelegd. In de zomer van 2018 is de natuurbrug gereed.

Samenwerking
De aanleg van ecoduct Duinpoort wordt gefinancierd vanuit het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) van de overheid. ProRail werkt voor dit project samen met PWN (drinkwaterbedrijf en beheerder van de Noord-Hollandse duinen), Natuurmonumenten en de gemeente Zandvoort.

Programma tegen versnippering
Met de bouw en het intensieve gebruik van spoorwegen, vaarwegen en autowegen zijn de natuurgebieden in Nederland in de afgelopen decennia versnipperd geraakt. Daardoor hebben dieren en planten soms een onnatuurlijk klein leefgebied. Het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) brengt daar verandering in. Meer weten? Kijk dan op Natuurgebieden verbinden



Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht








[Banners]