Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 19-10-2017


ProRail gaat energie opwekken met zonnepanelen in abri

Bron: ProRail



Abricadabri... een zelfvoorzienend station

ProRail gaat op station Zuidbroek energie opwekken met zonnepanelen in een abri, oftewel wachtruimte. Met deze unieke wachtruimte produceren we duurzame energie, terwijl de reiziger profiteert van comfortabele beschutting tijdens het wachten.

Flinke besparing energie
Al eerder was de wachtruimte op station Zuidbroek vervangen. Door er nu een dak op te plaatsen met 10 zonnepanelen is de verwachting dat er ongeveer 1750 kWh per jaar wordt opgewekt. Dit staat gelijk aan het gebruik van een eenpersoonshuishouden. Dit is meer dan genoeg om de wachtuimte op de eigen opgewekte energie te laten draaien. De nieuwe wachtruimte is voorzien van ledverlichting, die al een stuk energiezuiniger is dan de oude verlichting. Hierdoor besparen we maar liefst 85% energie ten opzichte van de oude. Daarnaast wekken we nu dus zelf energie op met de zonnepanelen. Op deze manier compenseren we een groot deel van het energieverbruik van het station. Wellicht is het in de toekomst zelfs mogelijk om het station zelfvoorzienend te laten zijn. De komende tijd monitoren we de opbrengst en evalueren we de proef. We weten dan hoe de panelen het beste geplaatst kunnen worden. Als de resultaten positief zijn kunnen we dit soort wachtruimtes ook op meer stations plaatsen.
Vervanging wachtruimtes stations

In totaal zijn er zo’n 120 kleinere stations in beeld voor de nieuwe wachtruimtes. Op deze stations wordt de komende tijd het meubilair vernieuwd. Dit doen we vanuit onze duurzaamheidsambities, om de stations een zelfde uitstraling te geven en om de reiziger meer comfort te geven tijdens het wachten. Denk hierbij ook aan het vervangen van banken, verlichting en dus ook wachtruimtes. Afhankelijk van zonlicht en ligging bepalen we waar uiteindelijk de wachtruimtes met zonnepanelen het beste geplaatst kunnen worden.

ProRail en duurzaamheid
Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. En als spoorbeheerder kijkt ProRail voortdurend hoe het nóg duurzamer kan.. Zo voeren we een actief energiebeleid. Besparen staat daarbij voorop. En de energie die we nodig hebben vergroenen we waar mogelijk. Al onze elektriciteit kopen we al groen in, het gas dat we verbruiken vergroenen we in stappen tot 100% in 2020.In 2030 willen we nog verder zijn: dan wekt ProRail de elektriciteit die we nodig hebben zelf op. Met zonnepanelen op alle (geschikte) stationsdaken en overkappingen. Ook via de geluidsschermen langs het spoor wekken we dan energie op. Daar werken we nu al hard aan. Daarnaast onderzoeken we hoe we elektriciteit kunnen opwekken tussen en naast het spoor.



Deel dit artikel:                   





Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht








[Banners]