Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-11-2017


Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen




Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen gaven de eerste officiële spadesteek voor de bouw van één van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt de toegang tot de havengebieden van Gent en Terneuzen vergroot. Om het scheepvaartverkeer tijdens de bouw alle ruimte te geven en langer door de Middensluis te kunnen varen, gaven de ministers maandag 13 november 2017 de eerste spadesteek van het doorvaartkanaal.

'Vandaag gaat de schop in de grond voor de bouw van een van de grootste sluizen ter wereld', zegt Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. 'Het resultaat van een mooie samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland, die een belangrijke impuls gaat geven aan onze scheepvaart en industrie. De sluis wordt ook een icoon van duurzaamheid; de sluis wordt duurzaam gebouwd en volledig energieneutraal.'

'De realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen is één van de prioriteiten in het Vlaams regeerakkoord om de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens te verzekeren', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. 'Ik ben dan ook verheugd om met mijn collega minister Van Nieuwenhuizen vandaag de schop in de grond te steken. Met de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we een gedurfde investering en zijn er geen grenzen meer aan de groei in de Gentse kanaalzone. Integendeel, we gaan groeien aan de grens. Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Al die extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Vandaar investeren we stevig in alternatieven, zoals onze waterwegen.'

Waarom een nieuwe sluis?
Het sluizencomplex in Terneuzen is de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en is meteen een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Schepen van 120.000 ton zullen kunnen doorvaren op het kanaal Gent-Terneuzen. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de Nieuwe Sluis 2.5 m dieper, 15 m breder, 137 m langer én een stuk sneller. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur op een aanzienlijke economische impuls rekenen.

Grensoverschrijdende samenwerking
De bouw van de Nieuwe Sluis is een mooi staaltje van grensoverschrijdende samenwerking. Vlaanderen en Nederland hebben in 2012 gezamenlijk besloten om de voorbereiding voor de bouw van een nieuwe, grotere sluis te starten. In 2015 ondertekenden beide regio’s het Verdrag tot de effectieve aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit project wordt onder de vlag van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) uitgevoerd.

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam na een intensief aanbestedingstraject als winnaar uit de bus om de Nieuwe Sluis te bouwen. In deze combinatie zitten: BAM Infra B.V., DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International N.V., BAM Contractors N.V. en Algemene Aannemingen Van Laere N.V.. Sassevaart biedt aan om de Nieuwe Sluis te bouwen voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW).

Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim € 190 miljoen. Vlaanderen staat in voor de overige kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim € 48 miljoen geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel. De Nieuwe Sluis zal een boost geven aan alle bedrijven in de Kanaalzone. Maar het is vooral een krachtige hefboom voor meer vrachtverkeer via de waterweg.

Meer informatie
Terneuzen: bouw nieuwe sluis



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting








[Banners]