Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 13-11-2017


Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen




Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen gaven de eerste officiële spadesteek voor de bouw van één van de grootste sluizen van de wereld, de Nieuwe Sluis Terneuzen.

Met de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen wordt de toegang tot de havengebieden van Gent en Terneuzen vergroot. Om het scheepvaartverkeer tijdens de bouw alle ruimte te geven en langer door de Middensluis te kunnen varen, gaven de ministers maandag 13 november 2017 de eerste spadesteek van het doorvaartkanaal.

'Vandaag gaat de schop in de grond voor de bouw van een van de grootste sluizen ter wereld', zegt Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen. 'Het resultaat van een mooie samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland, die een belangrijke impuls gaat geven aan onze scheepvaart en industrie. De sluis wordt ook een icoon van duurzaamheid; de sluis wordt duurzaam gebouwd en volledig energieneutraal.'

'De realisatie van de Nieuwe Sluis Terneuzen is één van de prioriteiten in het Vlaams regeerakkoord om de toegankelijkheid van de Vlaamse zeehavens te verzekeren', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. 'Ik ben dan ook verheugd om met mijn collega minister Van Nieuwenhuizen vandaag de schop in de grond te steken. Met de Nieuwe Sluis Terneuzen doen we een gedurfde investering en zijn er geen grenzen meer aan de groei in de Gentse kanaalzone. Integendeel, we gaan groeien aan de grens. Tegen 2030 verwachten we een aanzienlijke groei van het goederenvervoer. Al die extra vracht vervoeren over de weg is geen optie. Vandaar investeren we stevig in alternatieven, zoals onze waterwegen.'

Waarom een nieuwe sluis?
Het sluizencomplex in Terneuzen is de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen en is meteen een cruciale schakel in de Seine-Schelde verbinding. De Nieuwe Sluis zorgt voor een betere toegang en een vlottere doorstroming van het toenemende scheepvaartverkeer. Schepen van 120.000 ton zullen kunnen doorvaren op het kanaal Gent-Terneuzen. In vergelijking met de huidige Westsluis wordt de Nieuwe Sluis 2.5 m dieper, 15 m breder, 137 m langer én een stuk sneller. Vlaanderen en Nederland kunnen door de komst van de Nieuwe Sluis en de daardoor verbeterde infrastructuur op een aanzienlijke economische impuls rekenen.

Grensoverschrijdende samenwerking
De bouw van de Nieuwe Sluis is een mooi staaltje van grensoverschrijdende samenwerking. Vlaanderen en Nederland hebben in 2012 gezamenlijk besloten om de voorbereiding voor de bouw van een nieuwe, grotere sluis te starten. In 2015 ondertekenden beide regio’s het Verdrag tot de effectieve aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Dit project wordt onder de vlag van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC) uitgevoerd.

Het Vlaams-Nederlandse consortium Sassevaart kwam na een intensief aanbestedingstraject als winnaar uit de bus om de Nieuwe Sluis te bouwen. In deze combinatie zitten: BAM Infra B.V., DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International N.V., BAM Contractors N.V. en Algemene Aannemingen Van Laere N.V.. Sassevaart biedt aan om de Nieuwe Sluis te bouwen voor een bedrag van € 753.346.000 (inclusief BTW).

Het eerste schip kan in 2022 door de Nieuwe Sluis. Nederland investeert ruim € 190 miljoen. Vlaanderen staat in voor de overige kosten. Uit de Europese CEF-fondsen wordt ruim € 48 miljoen geput en ook de Haven van Gent draagt bij in het Vlaamse aandeel. De Nieuwe Sluis zal een boost geven aan alle bedrijven in de Kanaalzone. Maar het is vooral een krachtige hefboom voor meer vrachtverkeer via de waterweg.

Meer informatie
Terneuzen: bouw nieuwe sluis



Deel dit artikel:                   





Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart
Nieuwsbericht
Terugblik Waterbouwdag 2017
Weblogposting
Veranderend zand: onderzoek naar invloed van mensen op strandecologie
Nieuwsbericht
Quickscan naar duurzaamheid in dijkversterkingsprojecten
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Komt u ook op de vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt?
Weblogposting
Waterinnovatieprijs 2017 uitgereikt
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Dank voor de waardering!
Weblogposting
Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen
Nieuwsbericht
Arcadis en Sweco in raamovereenkomst Sterke Lekdijk
Nieuwsbericht
Geotechniekdag 2017
Weblogposting
Start ontwikkeling NTA voor IFD-bouw beweegbare bruggen
Nieuwsbericht
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
RIONED vraagt Input voor ontwikkeling stresstest regenwater
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte 2017: Oplossingen om uw stad 'waterproof' te maken
Weblogposting








[Banners]


[Top events]




[Andere events]