Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-11-2017


Start ontwikkeling NTA voor IFD-bouw beweegbare bruggen




Op initiatief van de provincie Noord-Holland, Volker Rail en vele andere partijen start NEN een normalisatietraject voor IFD-bouw van beweegbare bruggen. IFD-bruggenbouw (Industrieel, Flexibel en Demontabel) vind zijn oorsprong in het programma ‘Stroomversnelling bruggen’ van de Bouwcampus Afspraken over het gebruik van standaarden voor terminologie, brugelementen en methoden worden vastgesteld in een nieuwe NTA (Nederlandse Technische Afspraak).

Naar aanleiding van een rapport van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) blijkt dat er met IFD-bouw maatschappelijke voordelen te behalen als op grotere schaal prefabricage, standaardisatie en aanpasbaar bouwen wordt toegepast. Niet alleen kan er tot 15% worden bespaard op de levensduurkosten van bruggen (bouw en onderhoud), ook de bouwtijd en de verkeershinder kunnen sterk worden beperkt. Bovendien vallen de CO2-emissies lager uit in vergelijking met de bestaande werkwijzen. Dit is niet alleen interessant voor opdrachtgevers, het biedt óók voor opdrachtnemers kansen!

Eerste bijeenkomst
Alle belanghebbende partijen zijn uitgenodigd om deel te nemen. De eerste bijeenkomst vindt plaats op 20 december 2017 van 14.00 tot 17:00 uur. Deelname aan de totstandkoming van deze NTA is interessant voor alle organisaties die als opdrachtgever, opdrachtnemer, bijvoorbeeld ingenieursbureau, bouwbedrijf en/of toeleverancier of anderszins betrokken zijn bij de bouw en onderhoud van beweegbare bruggen. De initiatiefnemers en NEN hopen dat de gehele keten aansluit, zij beschikken immers over veel kennis van bestaande methoden en brugelementen. Interesse in de bijeenkomst? Stuur een e-mail naar mb@nen.nl.

Waarom een NTA?
De provincie Noord-Holland wil in 2018 de normen gereed hebben om in 2020 de eerste IFD-bruggen te bouwen. In de aanbesteding wil men verwijzen naar de NTA waarin zowel voor opdrachtgever als opdrachtnemer duidelijk is welke standaarden dienen te worden toegepast. De NTA kan relatief snel worden vastgesteld, zeker in dit geval waarbij geen nieuwe onderzoeken of gegevens nodig zijn, maar waarbij het gaat om een selectie van bestaande methoden en elementen. Een NTA wordt ook wel een ‘snelle norm’ genoemd. Het verschil met een NEN-norm is onder andere dat de ontwikkelingstijd korter is en dat er geen openbare commentaarronde is. Op termijn kan de NTA wel worden omgezet in een NEN-norm.

Meer informatie
Voor inhoudelijke informatie of deelname aan het ontwikkelingstraject: Arnoud Muizer, Consultant cluster Materialen & Bouwproducten, telefoon 015 2 690 424 of e-mail mb@nen.nl Recentelijk bracht het EIB de kansen van IFD-bouw voor bruggen in kaart, lees er meer over in het rapport ‘Bouwstenen voor beweegbare bruggen; verkenning maatschappelijke kosten en baten’

NEN: wat is het en wat doet het?
Goede afspraken over producten, diensten en werkwijzen zijn belangrijk. Is veiligheid in het geding, dan zijn ze zelfs van levensbelang. Zoals afspraken over speeltoestellen, woningen, ontruimingsplannen en cyber security. In Nederland is NEN al 100 jaar het centrum van normalisatie. NEN helpt bedrijven en andere partijen om onderling heldere en toepasbare afspraken te maken. NEN vertegenwoordigt ook Nederlandse bedrijven en partijen om samen met centra in andere landen afspraken te maken op Europees en zelfs internationaal niveau.



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting








[Banners]