Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-11-2017


Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen




Bouw vaartuigen voor innovatie binnenvaart gaat van start

Het wegennet in Europa raakt meer en meer verzadigd. Tegelijkertijd blijven de transportmogelijkheden op de kleine waterwegen onderbenut en is er zelfs een terugval. Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door de introductie van een nieuw concept, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Concordia Shipbuilding BV start binnenkort met de bouw van de vaartuigen. Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste duwbakken in het voorjaar van 2018 te water.

Watertruck+ is een innovatief CEF TEN-T project van het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) dat uitgevoerd wordt door Waterwegen & Zeekanaal nv, De Vlaamse Waterweg nv en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School, in opdracht van de Vlaamse overheid. Het project beoogt de heropleving van het vrachtvervoer over kleine binnenwateren. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelf-varende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen. Van daaruit vertrekken ze naar de grotere vaarwegen waar ze in konvooi verder varen.

18 duwbakken
Aan de toewijzing van de opdracht voor het bouwen van de vaartuigen, waarvoor maar liefst 17 kandidaten intekenden, gingen lange onderhandelingsprocedures vooraf die uiteindelijk in het voordeel van Concordia Shipbuilding beslecht werden. Zij zullen de eerste 18 duwbakken bouwen. De totale kostprijs voor dit order bedraagt 9.545.000 euro. De precieze opdracht omvat:
  • Het bouwen van 10 zelf-aangedreven duwbakken van de CEMT klasse I met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5,05 meter en een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden 6 eenheden uitgerust met een boegschroef en 4 eenheden met een boeg- en een hekschroef.
  • Het bouwen van 2 duwbakken van de CEMT klasse II “short” met een lengte van 40,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven.
  • Het bouwen van 6 duwbakken van de CEMT klasse II “long” met een lengte van 50,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, waarvan 3 eenheden uitgerust zijn met een boegschroef.
Nieuwe procedure duwboot
Wat de duwboot betreft, werd vastgesteld dat er geen passende offertes ontvangen werden. Daarom besloot Watertruck+ bvba om de procedure op te splitsen in enerzijds het design en anderzijds de bouw. Voor de eerste fase, het design, werd de opdracht gegund aan INEC. Voor de bouw en afbouw zal begin 2018 een offerteaanvraag gedaan worden. Naar verwachting zal de duwboot begin 2019 operationeel zijn.

Exploitatie vaartuigen
De Watertruck-vloot zal geëxploiteerd worden door de private operatoren Group De Cloedt (B) en André Celis (B) op trafieken in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Dominique Van Hecke, voorzitter Watertruck+ bvba: “Deze 18 vaartuigen zullen, gedurende de looptijd van het proefproject, jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren. Dit is het equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. De ladingen bestaan uit nieuwe stromen en uit ladingen die nu via de weg vervoerd worden.”

De proefvaarten met deze vaartuigen zullen vanaf de zomer 2018 uitgevoerd worden tot maart 2020.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is enthousiast: “Watertruck+ opent nieuwe perspectieven voor alle Vlaamse bedrijven die aan of vlakbij een kleinere waterweg liggen. Die rivier aan de achterdeur van het bedrijf wordt zo nog meer een aantrekkelijk alternatief voor de file aan de voordeur. Vlaanderen investeert heel gericht om de binnenvaart te versterken en aan te vullen en zo het maximum te halen uit ons fijnmazige waterwegennetwerk”.

Mogelijke uitbreiding naar 31 vaartuigen
Begin december zal via de website van Watertruck+ een derde marktoproep gelanceerd worden met als doel nog meer nieuwe trafieken via de waterweg te laten plaatsvinden. Kandidaten kunnen dan concrete voorstellen formuleren, waardoor in deze fase nog een potentieel voor de bouw en inzet van 12 nieuwe vaartuigen verder kan worden benut. Op deze wijze kan een mogelijke uitbreiding tot 31 vaartuigen gerealiseerd worden.

De oplevering van de eerste vaartuigen is voorzien vanaf het voorjaar van 2018. Eind 2018 kan de volledige vloot ingezet worden.

Watertruck+ is een TEN-T project, medegefinancierd door het Europese Connecting Europe Facility Transport met een waarde van ongeveer 23 miljoen euro, waarvan maximaal de helft gesubsidieerd wordt door het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. De private operatoren nemen minimaal 9,5 miljoen voor hun rekening, de Vlaamse overheid draagt 2 miljoen bij voor de projectcoördinatie.

Over Watertruck+
Watertruck+ is een innovatief concept voor goederenvervoer op de kleine waterwegen dat aanvullend is op de traditionele binnenvaart. Het heeft onder meer tot doel de positie van de binnenvaart in het logistieke landschap te versterken. Daartoe werden volgens een innovatief design nieuwe, gestandaardiseerde, modulaire vaartuigen ontworpen die zowel individueel als in konvooi kunnen ingezet worden. Bijzondere aandacht ging daarbij uit naar de interoperabiliteit en uitwisselbaarheid van de vaartuigen op Europese schaal, lage emissiewaarden en instroom van varend personeel dat in een systeem van dagshiften zal tewerkgesteld worden.




Deel dit artikel:                   





Organisaties tekenen overeenkomst voor beheer riviernatuur
Nieuwsbericht
200 jaar NAP: cruciaal voor een veilig en droog Nederland
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Waalbrug Nijmegen krijgt proefvlakken voor de juiste tint lichtgrijs
Nieuwsbericht
Intercodam Infra introduceert zelfdragende CF afwateringsgootsystemen voor extreme belasting
Weblogposting
Interview met Tjeerd Willem Hobma: Duurzame inzetbaarheid is Big business
Artikel
Herdenking 65 jaar waternoodsramp
Nieuwsbericht
Pilz: Veilig heksysteem PSENmlock
Weblogposting
Gerrit Hasperhoven van IKN: Rioolwaterzuiveringen worden energiefabrieken
Artikel
RioleringsVakdagen en Aqua Nederland Vakbeurs 2018 met twee nieuwe initiatieven
Weblogposting
Vervolgonderzoeken voor de Dijkversterking Vlieland
Nieuwsbericht
Verbetering veiligheid hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl
Nieuwsbericht
INTERMAT Innovation Awards 2018: Technologische uitdagingen van bouwsector
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Platform met innovatieve producten
Weblogposting
Forse opknapbeurt oude bruggen en tunnels
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen geeft aftrap groot onderhoud infrastructuur
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Meldt u aan voor de DIA Innovation Award!
Weblogposting
Afscheidsboek Adviescommissie Water
Nieuwsbericht
Jaap van der Graaf-prijs uitgereikt aan Alexander Hendriks
Nieuwsbericht
Infra Relatiedagen 2018: Samen zetten we Duurzame Inzetbaarheid op de kaart. Doet u mee?
Weblogposting
Advies Afweging rivierverruiming dijkversterking rivierengebied
Nieuwsbericht








[Banners]


[Top events]





[Andere events]