Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 23-11-2017


Eerste Watertrucks weldra op kleine waterwegen




Bouw vaartuigen voor innovatie binnenvaart gaat van start

Het wegennet in Europa raakt meer en meer verzadigd. Tegelijkertijd blijven de transportmogelijkheden op de kleine waterwegen onderbenut en is er zelfs een terugval. Met het project Watertruck+ willen Vlaanderen en Europa meer vrachten van de weg naar het water halen door de introductie van een nieuw concept, bestaande uit innovatieve duwbakken en duwboten. Concordia Shipbuilding BV start binnenkort met de bouw van de vaartuigen. Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste duwbakken in het voorjaar van 2018 te water.

Watertruck+ is een innovatief CEF TEN-T project van het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) dat uitgevoerd wordt door Waterwegen & Zeekanaal nv, De Vlaamse Waterweg nv en het expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School, in opdracht van de Vlaamse overheid. Het project beoogt de heropleving van het vrachtvervoer over kleine binnenwateren. Het concept is simpel: kleine, innovatieve, al dan niet zelf-varende bakken worden geladen aan de kaaien langs kleine waterwegen. Van daaruit vertrekken ze naar de grotere vaarwegen waar ze in konvooi verder varen.

18 duwbakken
Aan de toewijzing van de opdracht voor het bouwen van de vaartuigen, waarvoor maar liefst 17 kandidaten intekenden, gingen lange onderhandelingsprocedures vooraf die uiteindelijk in het voordeel van Concordia Shipbuilding beslecht werden. Zij zullen de eerste 18 duwbakken bouwen. De totale kostprijs voor dit order bedraagt 9.545.000 euro. De precieze opdracht omvat:
  • Het bouwen van 10 zelf-aangedreven duwbakken van de CEMT klasse I met een lengte van 38,50 meter, een breedte van 5,05 meter en een diepgang van 2,80 meter. Hiervan worden 6 eenheden uitgerust met een boegschroef en 4 eenheden met een boeg- en een hekschroef.
  • Het bouwen van 2 duwbakken van de CEMT klasse II “short” met een lengte van 40,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, niet zelf-aangedreven.
  • Het bouwen van 6 duwbakken van de CEMT klasse II “long” met een lengte van 50,00 meter, een breedte van 6,60 meter en een diepgang van 2,80 meter, waarvan 3 eenheden uitgerust zijn met een boegschroef.
Nieuwe procedure duwboot
Wat de duwboot betreft, werd vastgesteld dat er geen passende offertes ontvangen werden. Daarom besloot Watertruck+ bvba om de procedure op te splitsen in enerzijds het design en anderzijds de bouw. Voor de eerste fase, het design, werd de opdracht gegund aan INEC. Voor de bouw en afbouw zal begin 2018 een offerteaanvraag gedaan worden. Naar verwachting zal de duwboot begin 2019 operationeel zijn.

Exploitatie vaartuigen
De Watertruck-vloot zal geëxploiteerd worden door de private operatoren Group De Cloedt (B) en André Celis (B) op trafieken in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. Dominique Van Hecke, voorzitter Watertruck+ bvba: “Deze 18 vaartuigen zullen, gedurende de looptijd van het proefproject, jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren. Dit is het equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. De ladingen bestaan uit nieuwe stromen en uit ladingen die nu via de weg vervoerd worden.”

De proefvaarten met deze vaartuigen zullen vanaf de zomer 2018 uitgevoerd worden tot maart 2020.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts is enthousiast: “Watertruck+ opent nieuwe perspectieven voor alle Vlaamse bedrijven die aan of vlakbij een kleinere waterweg liggen. Die rivier aan de achterdeur van het bedrijf wordt zo nog meer een aantrekkelijk alternatief voor de file aan de voordeur. Vlaanderen investeert heel gericht om de binnenvaart te versterken en aan te vullen en zo het maximum te halen uit ons fijnmazige waterwegennetwerk”.

Mogelijke uitbreiding naar 31 vaartuigen
Begin december zal via de website van Watertruck+ een derde marktoproep gelanceerd worden met als doel nog meer nieuwe trafieken via de waterweg te laten plaatsvinden. Kandidaten kunnen dan concrete voorstellen formuleren, waardoor in deze fase nog een potentieel voor de bouw en inzet van 12 nieuwe vaartuigen verder kan worden benut. Op deze wijze kan een mogelijke uitbreiding tot 31 vaartuigen gerealiseerd worden.

De oplevering van de eerste vaartuigen is voorzien vanaf het voorjaar van 2018. Eind 2018 kan de volledige vloot ingezet worden.

Watertruck+ is een TEN-T project, medegefinancierd door het Europese Connecting Europe Facility Transport met een waarde van ongeveer 23 miljoen euro, waarvan maximaal de helft gesubsidieerd wordt door het Innovation and Networks Executive Agency (INEA) van de Europese Commissie. De private operatoren nemen minimaal 9,5 miljoen voor hun rekening, de Vlaamse overheid draagt 2 miljoen bij voor de projectcoördinatie.

Over Watertruck+
Watertruck+ is een innovatief concept voor goederenvervoer op de kleine waterwegen dat aanvullend is op de traditionele binnenvaart. Het heeft onder meer tot doel de positie van de binnenvaart in het logistieke landschap te versterken. Daartoe werden volgens een innovatief design nieuwe, gestandaardiseerde, modulaire vaartuigen ontworpen die zowel individueel als in konvooi kunnen ingezet worden. Bijzondere aandacht ging daarbij uit naar de interoperabiliteit en uitwisselbaarheid van de vaartuigen op Europese schaal, lage emissiewaarden en instroom van varend personeel dat in een systeem van dagshiften zal tewerkgesteld worden.




Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]