Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 29-11-2017


Ambitie N33 Midden: volledig energieneutrale rijksweg




Provincie Groningen en Rijkswaterstaat spreken de ambitie uit dat de N33 Midden als volledigenergie neutrale rijksweg wordt aangelegd. Dit betekent dat naast het energieverbruik van de weg ook het energieverbruik van de aanleg van de weg wordt gecompenseerd. Dit is tot nu toe nog niet eerder toegepast bij een rijksweg.

'We gaan voor de N33 Midden als volledig energieneutrale rijksweg.' Dat zei Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde van de provincie Groningen donderdagmiddag 29 november 2017 tijdens de presentatie van de plannen voor de weg.

Slim en groen
De provincie Groningen en Rijkswaterstaat willen dit realiseren door marktpartijen uit te dagen het energieverbruik bij de aanleg van de weg zo laag mogelijk te houden. Vervolgens moet voor een volledig energieneutrale weg de CO2-uitstoot gecompenseerd worden. Daarvoor kunnen bestaande technieken gebruikt worden zoals zonnepanelen, maar ook nieuwe innovatieve technieken. Daarnaast is het streven de N33 zo circulair mogelijk aan te leggen. Dit betekent slim gebruik maken van materialen zodat deze hergebruikt kunnen worden. Kortom, een slimme en groene aanpak.

Duurzaamheid, juist hier
Met deze ambitie zetten de provincie Groningen en Rijkswaterstaat hoog in op duurzaamheid. Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde van provincie Groningen licht toe: 'Duurzaamheid is vanaf de start een belangrijke ambitie van het project. Juist in dit gebied, waar de effecten van het gebruik van fossiele brandstoffen dagelijks merkbaar zijn, moeten we investeren in duurzaamheid.'

Circulair werken aan de N33 Midden
Rijkswaterstaat wil een bijdrage leveren aan de energietransitie en de CO2-uitstoot verminderen en heeft als doelstelling dat alle netwerken in 2030 ten minste energieneutraal zijn en circulair ontworpen. De duurzaamheidsambitie voor de N33 Midden sluit hier prachtig bij aan.

Agnes Bernhardt, districtshoofd van Rijkswaterstaat: 'De ervaring die we bij de N33 Midden opdoen, is een impuls voor de ontwikkeling naar circulair werken in 2030. Het uitgangspunt daarbij is 'leren door doen', samen met marktpartijen.'



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting








[Banners]