Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-11-2017


Smart Shipping Challenge: stap naar slimme en veilige binnenvaart




De binnenvaart is een onmisbare schakel in de logistieke keten. Zo’n 40% van alle goederen wordt nu al over het water getransporteerd. En dat moet meer worden. Door het slimmer inzetten van technologie wordt het veiliger, efficiënter en duurzamer.

Reden voor Rijkswaterstaat om bedrijven, onderwijsinstituten en kennisinstellingen uit te dagen om stappen te zetten in ‘smart shipping’. Tijdens een Smart Shipping Challenge op 30 november 2017 in de Rotterdamse haven, laat de sector de eerste baanbrekende resultaten van slimme innovaties zien, zoals verregaand geautomatiseerd varende schepen.
Schonere, veiligere en efficiëntere scheepvaart

Smart shipping gaat een belangrijke bijdrage leveren aan duurzaamheid en veiligheid op het water. De ontwikkeling van elektrische motoren leidt tot een lager brandstofgebruik en CO2-uitstoot. Maar ook door het beter afstemmen van de reisplannen op de sluis-, brug- en terminalplanning kunnen schepen schoner varen. Geavanceerde systemen gaan taken van de schipper gedeeltelijk of volledig overnemen. Hiermee kunnen ongevallen als gevolg van menselijke fouten voorkomen worden.

Met smart shipping verstevigt de binnenvaart haar concurrentiepositie ten opzichte van transport via de weg en het spoor en verstevigt de Nederlandse maritieme sector haar concurrentiepositie op het wereldtoneel.

Smart shipping
Tijdens de Smart Shipping Challenge worden er verschillende kleine en grote 'zelfvarende' schepen gepresenteerd die verregaand geautomatiseerd kunnen communiceren, reageren en anticiperen op hun omgeving. Maar smart shipping gaat niet alleen over zelfsturende schepen. Ook is er tijdens de Smart Shipping Challenge veel aandacht voor ontwikkelingen in duurzaam elektrisch varen, het gebruik van data om verkeersmanagement te optimaliseren en slimme oplossingen voor automatisch inspecteren en monitoren.

Meer informatie
smartshippingchallenge.nl



Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]