Nieuwsbericht | Datum: 27-12-2017


Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018

Bron: ProRail



De tijd van de goede voornemens is aangebroken. Een van de prestaties die ProRail zich voorneemt, is het uitvoeren van tenminste een proef met een automatisch rijdende trein in 2018.

ATO
ATO is de afkorting van Automatic Train Operation. Een systeem dat afhankelijk van het gekozen niveau de handelingen van de treinmachinist 'een beetje' (niveau 1) tot 'volledig' (niveau 4) automatiseert. Dit systeem heeft verschillende voordelen. Zo is de verwachting dat treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daardoor daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren. Een andere manier waarop dit van toegevoegde waarde kan zijn, is tijdens het rangeren. Denk aan goederentreinen in het Rotterdamse havengebied.

Proef op de Betuweroute
De proef is gericht op de toepassingen bij goederenvervoer en zal plaatsvinden op de Betuweroute, de goederenlijn die is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS. ERTMS ondersteunt het automatisch rijden beter dan de klassieke beveiligingssystemen. In deze proef is Alstom onze partner. Zij werkt zelf aan de ontwikkeling van ATO voor rail, en kent de technische systemen van de Betuweroute goed. We werken intensief samen tijdens de proef. Overigens nodigen we ook andere marktpartijen en Europese collega’s uit om mee te kijken en met ons kennis op te doen. Voor een tweede proef vinden gesprekken plaats met de provincie Groningen. Deze proef zou zich richten op personenvervoer met als doel om na te gaan wat ATO betekent voor uitbreiding van capaciteit op het provinciale railnetwerk.

Nederland testland voor Railinnovatie
Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proeven en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de wal kant, als in het materieel. Het gaat hier om een internationale ontwikkeling. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.



Deel dit artikel:                   





Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]