Nieuwsbericht | Datum: 27-12-2017


Goed voornemen ProRail: proef met zelfrijdende treinen in 2018

Bron: ProRail



De tijd van de goede voornemens is aangebroken. Een van de prestaties die ProRail zich voorneemt, is het uitvoeren van tenminste een proef met een automatisch rijdende trein in 2018.

ATO
ATO is de afkorting van Automatic Train Operation. Een systeem dat afhankelijk van het gekozen niveau de handelingen van de treinmachinist 'een beetje' (niveau 1) tot 'volledig' (niveau 4) automatiseert. Dit systeem heeft verschillende voordelen. Zo is de verwachting dat treinen die uitgerust zijn met ATO dichter op elkaar rijden waardoor de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Daardoor daalt het energieverbruik, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder stops hoeven te maken. Geautomatiseerd rijden kan daarmee een verbetering zijn zonder dure infrastructurele wijzigingen uit te voeren. Een andere manier waarop dit van toegevoegde waarde kan zijn, is tijdens het rangeren. Denk aan goederentreinen in het Rotterdamse havengebied.

Proef op de Betuweroute
De proef is gericht op de toepassingen bij goederenvervoer en zal plaatsvinden op de Betuweroute, de goederenlijn die is uitgerust met beveiligingssysteem ERTMS. ERTMS ondersteunt het automatisch rijden beter dan de klassieke beveiligingssystemen. In deze proef is Alstom onze partner. Zij werkt zelf aan de ontwikkeling van ATO voor rail, en kent de technische systemen van de Betuweroute goed. We werken intensief samen tijdens de proef. Overigens nodigen we ook andere marktpartijen en Europese collega’s uit om mee te kijken en met ons kennis op te doen. Voor een tweede proef vinden gesprekken plaats met de provincie Groningen. Deze proef zou zich richten op personenvervoer met als doel om na te gaan wat ATO betekent voor uitbreiding van capaciteit op het provinciale railnetwerk.

Nederland testland voor Railinnovatie
Doel van ProRail is om samen met de marktpartijen zoveel mogelijk te leren van deze proeven en deze kennis te delen met alle betrokken partijen. ProRail is ervan overtuigd op deze wijze de innovatie rondom ATO een boost te kunnen geven. Niet alleen in Nederland staat het rijden met geautomatiseerde treinen op de innovatie-agenda, ook elders in Europa kijken partijen graag mee naar de ontwikkelingen in Nederland. Om ATO te implementeren, moet er flink wat gebeuren, zowel aan de wal kant, als in het materieel. Het gaat hier om een internationale ontwikkeling. Met de proeven brengen we geautomatiseerd rijden op het spoor dichterbij en gaan we veel leren. Natuurlijk worden machinisten en treindienstleiders nauw betrokken in deze testen en ontwikkeling. Net als op de weg zijn we hiermee in Nederland een vooroplopend testland voor geautomatiseerd rijden.



Deel dit artikel:                   





Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting








[Banners]