Bron: Hardt
Nieuwsbericht | Datum: 15-02-2018


Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop




Hardt, de Nederlandse startup die de hyperloop ontwikkelt, heeft in een nieuwe financieringsronde een bedrag van €1,25M opgehaald. Dankzij deze investering is de startup weer een stap verder in de realisatie van de hyperloop. De hyperloop is een technologie die het mogelijk moet maken om met ruim 1.000 kilometer per uur door een hightech buis te reizen. Op dit moment werkt het bedrijf samen met de Nederlandse overheid en het bedrijfsleven aan de plannen voor de realisatie van een testfaciliteit in Flevoland. Bij deze investeringsronde zijn meerdere investeerders betrokken.

De TU Delft spin-off Hardt is in het eerste jaar van zijn bestaan uitgegroeid tot de toonaangevende speler van de hyperloop-techniek in Europa. Bouwbedrijf BAM, de Nederlandse Spoorwegen en regionaal investeringsfonds UNIIQ zijn investeerders van het eerste uur. Ook heeft het bedrijf al steun van de Tweede Kamer voor de realisatie van de testfaciliteit. Tim Houter, co-founder en CEO is blij met deze nieuwe investeringsronde, maar weet ook dat er nog de nodige stappen gezet moeten worden: “Ons doel is om in Nederland de eerste high-speed hyperloop testfaciliteit van de wereld te realiseren. Dat kunnen we niet alleen. Daarom roepen we toptalent, potentiële investeerders en het bedrijfsleven op zich bij ons aan te sluiten.”

Eerste hyperloop testfaciliteit ter wereld
Hardt werkt samen met haar partners en de overheid naar een testfaciliteit in Flevoland toe. Als dat lukt dan beschikt Nederland over de eerste hyperloop testfaciliteit ter wereld waar het complete systeem kan worden getest. Volgens onderzoek van TNO levert de bouw van de faciliteit naar schatting zo’n 400 banen op. Deze testfaciliteit is een belangrijke eerste stap in het mogelijk maken van de hyperloop en Hardts missie om fysieke barrières tussen mensen weg te nemen: “De digitale afstand tussen mensen wordt steeds kleiner, terwijl de fysieke afstand steeds verder toeneemt. Maar wat als afstand en tijd er niet meer toe doen? Wat als je kan leven, wonen en werken waar, wanneer en met wie je maar wilt? Deze vragen inspireren ons bij Hardt”, vertelt Tim Houter.

Diverse groep investeerders
De interesse in Hardt is groot en zeer divers. Dat blijkt ook uit deze groep nieuwe investeerders die in hyperloop stappen. Zo prijken onder andere de namen van Paul van Keep, medeoprichter van Exact, Gregory van der Wiel, profvoetballer en medeoprichter van Block Party en het duurzaam energiefonds Enfuro Ventures op de lijst van investeerders. Tim Houter: “We vinden het mooi om te zien dat we het vertrouwen krijgen van een diverse groep van investeerders. Mede door hun investering kunnen wij straks personen en goederen met een snelheid van meer dan 1.000 kilometer per uur door buizen met zeer weinig luchtweerstand laten reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein. Met een hyperloop-netwerk is Parijs vanuit Amsterdam in slechts 38 minuten te bereiken.”

Over Hardt
Een wereld waarin fysieke barrières tussen mensen niet meer bestaan. Dat is de missie van Hardt. Om dat mogelijk te maken realiseert de startup als enige Europese bedrijf de hyperloop. Dit is een high-speed transportsysteem met buizen die onder lage druk staan waarin capsules met passagiers of vracht kunnen reizen. De luchtweerstand is zo laag dat snelheden van ruim 1000 km/per uur behaald kunnen worden. Hardt wordt geleid door vier founders, te weten: Tim Houter, Marinus van der Meijs, Mars Geuze en Sascha Lamme. Onder hun leiding won het team van TU Delft in 2017 de hyperloop-wedstrijd van Elon Musk waarna zij Hardt oprichtten. Inmiddels is Hardt uitgegroeid tot een professioneel bedrijf dat op de steun kan rekenen van de Tweede Kamer, de NS, BAM en UNIIQ. In meerdere investeringsrondes is meer dan 1,5 miljoen euro opgehaald.


Meer informatie van de redactie
Lees ook op Infrasite Onderzoek: hyperloop biedt kansen voor Nederland



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]