Nieuwsbericht | Datum: 28-02-2018


Start uitvoering eerste fase snelle fietsroute Maastricht-Sittard




In 2017 ondertekenden Provincie Limburg, gemeenten Maastricht, Meerssen, Beek en het Programmabureau Maastricht Bereikbaar een overeenkomst voor de start van een snelle fietsroute tussen Maastricht en Sittard-Geleen. Nu is het zo ver dat de uitvoering van de eerste fase door bouwbedrijf Dura Vermeer Infra Regionale Projecten kan beginnen. De eerste fase richt zich op het verbeteren van het fietstraject in Beek en Meerssen. De werkzaamheden hiervoor duren naar verwachting tot eind juni 2018.

Aanleg fase 1a: traject Beek - Meerssen
Voor de eerste fase van de snelle fietsroute vinden sinds enkele weken voorbereidingen (zoals het verleggen van kabels en leidingen) plaats bij de Europalaan in Beek en Vliegveldweg in Meerssen. Vanaf begin maart starten de daadwerkelijke bouwactiviteiten. 'Met de realisatie van deze eerste fase zetten we een goede stap op weg naar een volwaardige snelle fietsroute tussen Sittard en Maastricht. De route vormt een waardevolle toevoeging aan de fietsinfrastructuur.


'Ideaal voor forenzen en hoognodig om nog meer mensen slim te laten reizen,'
aldus voorzitter van de stuurgroep van Maastricht Bereikbaar John Aarts, tevens wethouder voor mobiliteit van de gemeente Maastricht.



Tijdens de uitvoering is hinder onvermijdelijk. Zo zijn er regelmatig wegafsluitingen en omleidingen voor verkeer nodig. Deze worden vooraf aangekondigd via de communicatiekanalen van de gemeente en aannemer. Dura Vermeer maakt ook gebruik van de BouwApp om iedereen op de hoogte te houden van de voortgang van het werk. Een overzicht van de actuele verkeerssituatie in en om Maastricht is te vinden op de Slimme Kaart van Maastricht Bereikbaar.

Stimuleren fiets- en e-bikegebruik
De snelle fietsroute levert een belangrijke bijdrage aan de verbetering van het fietsklimaat in de regio, én aan de verdere stimulering van het fiets- en e-bikegebruik. Door de snelle fietsroute ontstaat er voor forenzen van en naar Maastricht en de andere plaatsen langs het traject een volwaardig alternatief voor reizen met de auto. Als meer mensen de auto (wat vaker) laten staan voor de woon-werkreis, zorgt dat voor minder files en minder CO2-uitstoot. En dat draagt weer bij aan een blijvend betere bereikbaarheid en betere leefbaarheid. Extra bewegen heeft bovendien een positief effect op de gezondheid van mensen.

Snel, comfortabel en veilig fietsen
Straks kunnen fietsers sneller, comfortabeler en veiliger gebruik maken van de bestaande infrastructuur. Dat gebeurt onder andere door het verbreden van huidige fietspaden en de aanleg van veiligere oversteekplaatsen. Zo komt er bij de Maastrichterlaan in Beek een nieuwe fietsoversteek, in plaats van de oversteek bij het A2-viaduct. Bij de Europalaan zorgt een nieuwe fietsbrug voor een directe fietsverbinding, zónder verkeerslichten. Hierdoor verbetert ook de doorstroming op het kruispunt. In Meerssen wordt de oversteek Vliegveldweg - Nieuwe Vliekerweg verbeterd en krijgen fietsers voorrang bij de rotondes (Bunderstraat, Hoolhoes, Maastrichterweg - Sint Josephstraat). De Vliegveldweg wordt verder ingericht als fietsstraat waarbij de auto te gast is.

Aan de oostzijde van de A2
De snelfietsroute komt aan oostzijde van de A2, grotendeels over bestaande infrastructuur. In het verleden zijn meerdere routes aan de westzijde en oostzijde van de A2 onderzocht, na weerstand vanuit de omgeving. In het onderzoek door een onafhankelijk adviesbureau scoorde de oostvariant beter op verschillende aspecten (waaronder directheid, veiligheid en comfort). Deze variant sluit ook het beste aan bij het huidige fietsgebruik. Op basis van informatie-uitwisseling met inwoners en de gemeenteraad van Meerssen is vervolgens een definitief tracé uitgewerkt, dat tegemoet komt aan de wens om de Vliegveldweg toegankelijk te houden voor gemotoriseerd verkeer. Ook komt er aanvullende verlichting en een extra signaleringsbord.

Vervolgfasen
Ondertussen werken de gezamenlijke overheden verder aan de vervolgfasen van de snelle fietsroute tussen Meerssen en Maastricht (aansluiting P+R Maastricht Noord) en tussen Beek en Sittard-Geleen. Op dit moment vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden voor het tracé op deze twee stukken. Naar verwachting is er rond de zomer meer duidelijkheid hierover.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat biedt scheepvaart meer informatie over vaardiepte Waal
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel








[Banners]