Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 04-04-2018


Doorgaande route over sluizencomplex IJmuiden jaar afgesloten




Rijkswaterstaat sluit met oog op veiligheid vanaf 16 april voor een jaar de route over het sluizencomplex in IJmuiden af voor al het doorgaand verkeer. Aanleiding zijn gewijzigde inzichten rond de bouw van de deurkassen van de nieuwe zeesluis. Door de aard van de werkzaamheden en de grote hoeveelheid werkverkeer, kan het verkeer de locatie tussen Middensluis en Noordersluis de komende periode niet veilig passeren. Fietsers en bromfietsers kunnen de pont nemen. Het autoverkeer wordt omgeleid via de Velsertunnel. Verkeer moet rekening houden met extra reistijd.

De bouw van de nieuwe zeesluis is in volle gang. Er is bijna geen plek op het sluizencomplex tussen de Midden- en de Noordersluis waar niet wordt gewerkt. Daarbij zijn veel hijskranen op korte afstand van de weg aan het werk, waardoor verkeer afgeleid kan worden. Het komend jaar zal het werkverkeer ter hoogte van het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis het doorgaande verkeer op vijf plekken kruisen. Ook zal het verkeersbeeld steeds wisselen vanwege constante aanpassing van de ligging van de weg. Daarnaast treden er grote hoogteverschillen op. Rijkswaterstaat wil - gelet op deze omstandigheden - voor de periode van een jaar geen doorgaand verkeer op het sluizencomplex toelaten.

Omrijden
Fietsers, bromfietsers en voetgangers kunnen de pont nemen. De vertraging bedraagt gemiddeld 10 minuten, maar is mede afhankelijk van de wachttijden bij de pont. Om de vertraging via de pont te beperken, zorgt Rijkswaterstaat dat de extra pont in de spits tijdens de volledige periode van afsluiting blijft varen. Dit is zo afgesproken met verschillende omgevingspartijen. Autoverkeer kan door de Velsertunnel rijden en is ongeveer 15 minuten langer onderweg. Gele borden geven de omleidingsroute aan. De woningen aan de zuidkant van het sluizencomplex én het SHIP en de woonboten aan de noordkant blijven bereikbaar. Verkeer dat beroepsmatig op het sluizencomplex moet zijn, zoals vletterlieden en onderhoudsmonteurs, zal met een speciale pas doorgang worden verleend. Ook de hulpdiensten hebben volledig toegang tot het sluizencomplex. Rijkswaterstaat zal gedurende de afsluiting de gevolgen voor het verkeer monitoren.

Hoogteverschillen
Bij het buitenhoofd van de nieuwe zeesluis zou het doorgaande verkeer op meerdere plekken te maken krijgen met grote hoogteverschillen over smalle wegen. Aanleiding is een aanpassing van de bouwfasering door aannemersconsortium OpenIJ. Zo worden de wanden van de deurkassen nu eerst volledig opgebouwd, alvorens te worden afgezonken. Om die reden gaat het werk aan de deurkassen de komende periode flink de hoogte in naar uiteindelijk +20 NAP. Tegelijkertijd gaat het werk de diepte in met het afgraven van de bouwkuip van de drempel naar -20 NAP. Ook wordt het sluizencomplex tussen de Midden- en de Noordersluis op waterkerende hoogte gebracht van +8,85 NAP.

Nieuwe grote zeesluis
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen, wordt de nieuwe zeesluis in IJmuiden groter, en eerder aangelegd. De zeesluis zorgt getijde-onafhankelijk voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de havens en bedrijven langs het Noordzeekanaal. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam NV en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat biedt scheepvaart meer informatie over vaardiepte Waal
Nieuwsbericht
Bezoek monumenten van Rijkswaterstaat tijdens Open Monumentendag
Nieuwsbericht
Neerslag lost watertekort niet op; peil IJsselmeer voorlopig hoger
Nieuwsbericht
Droogte in Nederland vraagt om verdeling water
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: maatregelen tegen toename verzilting Amsterdam-Rijnkanaal
Nieuwsbericht
Tijdelijk bellenscherm in Amsterdam-Rijnkanaal om verzilting tegen te gaan
Artikel
Zorgvuldigheid voorop bij nieuwe planning zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Verbeteren ecologische waterkwaliteit Hollandsch Diep en Haringvliet
Nieuwsbericht
Uitbreiding getijdennatuur Eiland van Brienenoord
Nieuwsbericht
Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel








[Banners]