Dijklichaam - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-04-2018


2017 stabiel jaar voor Movares - bedrijfsresultaat € 5,6 miljoen

Bron: Movares



2017 was voor Movares een mooi, stabiel jaar, met een bedrijfsresultaat van € 5,6 miljoen. Daarmee ligt het resultaat duidelijk hoger dan in 2016. In de meeste segmenten van onze markt zijn de omstandigheden dan ook beter dan het voorgaande jaar. Echter, het werk in de spoorsector liep in 2017 wel terug door uitstel van projecten en budgetproblemen bij ProRail. De bedrijfsopbrengsten daalden daardoor licht, want in onze andere marktsegmenten was wel wat groei, maar niet voldoende om de teruggang op de spoormarkt helemaal teniet te doen. De bedrijfsopbrengsten over 2017 zijn uiteindelijk uitgekomen op € 127,9 miljoen en daalden daarmee met € 1,4 miljoen. De toegevoegde waarde is echter gestegen en komt met € 115,8 miljoen ongeveer één miljoen hoger uit dan in 2016.

De orderintake in 2017 is redelijk geweest. In de eerste helft van het jaar was de orderintake goed. De tweede helft kende wat terugval. Daarmee is het opdrachtvolume 1% lager uitgevallen dan voor 2017 verwacht was. De orderportefeuille van Movares is daarmee redelijk gevuld en dat is een goede uitgangspositie voor 2018.

Projecten
Het deel van Movares dat zich met de energiemarkt bezighoudt, had wederom een goed jaar. Het gaat hier vooral om werk dat gerelateerd is aan de opwaardering en versterking van het landelijk net. Die opwaardering en versterking is nodig vanwege de energietransitie. Een mooi voorbeeld van een energieproject is het project 380 kV-Landstation Borssele. Movares heeft in opdracht van TenneT een belangrijke bijdrage geleverd aan het ontwerp van het zgn. 'landstation' voor Windpark Borssele.

In de staalbouw, een discipline die de laatste jaren veel werk heeft, was ook in 2017 sprake van een stabiele omzet. De vooruitzichten voor deze discipline blijven goed, met allerlei op stapel staande renovatieprogramma's voor beweegbare bruggen en andere natte kunstwerken.

De afdelingen die zich met projecten in de vroege planfase bezighouden, hadden een volle opdrachtenportefeuille. Dit dankzij omvangrijke projecten als de planstudie voor de A27, de projecten MeerJarenProgrammaGeluid en het project GebiedsOntwikkeling Langstraat. Ook op gebied van bouwmanagement was er voldoende werk, mede door het binnenhalen van een aantal grote contracten op het gebied van systeemgerichte contractbeheersing.

Vernieuwend
Movares wil zich als specialistisch bedrijf steeds weer onderscheiden door vernieuwend bezig te zijn. Daarbij maken we onder meer gebruik van Innovatiestudio's. Alle medewerkers krijgen de kans om bij deze studio's hun voorstellen voor innovaties in te dienen. Ook in 2017 zijn er diverse goede ideeën ontwikkeld en tot volwaardige innovaties uitgewerkt. Zo is er een geavanceerde simulator, Hortus genaamd, ontwikkeld die het gedrag van treinen en verschillende treinbeveiligingsconcepten (klassiek en ERTMS) nabootst. Verder zijn er vistrappen door Movares ontwikkeld die sterk zijn aangepast aan het gedrag van vissen waardoor ze beter functioneren dan al bestaande modellen.

Naar analogie van de Innovatiestudio's zijn er Businessstudio's ingericht. Die studio's zijn bedoeld om bestaande werkgebieden verder te ontwikkelen. Zo is er in 2017 een nieuwe dienst van Movares ontwikkeld om op basis van supply chain management bedrijfsprocessen bij klanten te verbeteren en efficiënter te maken.

Arbeidsvoorwaarden
Onze arbeidsvoorwaarden ontwikkelen zich continu op basis van veranderingen in de markt en de wensen van ons en onze medewerkers. In dat kader zijn we in 2017 overgegaan tot het direct aannemen van nieuwe medewerkers met een vast contract. Deze contractvorm doet recht aan de manier waarop wij als bedrijf willen acteren: betrokken en met een groot vertrouwen in onze mensen.

Tot slot
Het doel voor 2018 is groei. Daarmee bedoelen we groei in omzet en rendement. Nu de economische crisis in onze business voorbij is, is een dergelijke groeiambitie alleszins realistisch.

Het volledige jaarbericht van Movares vindt u hier: http://jaarbericht.movares.nl/jaarbericht-2017


Deel dit artikel:                   





Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting








[Banners]