Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-04-2018


Uitloop renovatie sluis Hengelo




Rijkswaterstaat en aannemer Mourik renoveren de sluiscomplexen in Delden en Hengelo. Beide sluizen zijn hiervoor sinds begin april gestremd. Onder andere de sluisdeuren worden aangepakt.

De deuren van sluis Hengelo blijken in een minder goede staat dan vooraf verwacht. Dit is een tegenvaller, want het betekent dat de sluis ongeveer twee weken langer is gestremd voor de scheepvaart vanuit Enschede.

Extra werkzaamheden in Hengelo
Het werk in Hengelo is op 5 april gestart. Als eerste zijn de sluisdeuren uitgehesen, gestraald en geïnspecteerd. Tijdens de inspectie is naar voren gekomen dat de schade aan de deuren groter was dan eerdere duikinspecties hebben aangetoond. Dat betekent dat er meer werk nodig is om de deuren effectief en duurzaam te repareren. De stremming voor de scheepvaart is daardoor naar verwachting verlengd tot zaterdag 19 mei. In deze periode worden alle zwakke plekken in de sluisdeuren vervangen. Dit is de snelste en meest duurzame oplossing. Sluis Hengelo is de laatste sluis op het Twentekanaal richting Enschede. Enkele bedrijven ondervinden extra hinder van de verlengde stremming. De meeste scheepvaart op het Twentekanaal maakt geen gebruik van Sluis Hengelo.

Sluis Delden voorlopig zoals gepland
Aan sluis Delden wordt momenteel aan de damwanden gewerkt. De verwachting is dat Delden zoals gepland rond 7 mei weer in bedrijf komt. Wel is ook hier, bij het aanbrengen van de nieuwe coating een probleem aangetroffen. Dit zal binnen anderhalf jaar moeten worden opgelost. Hoe en wanneer dat gebeurt, stemmen we af met de gebruikers.

Renovatie sluizen Delden en Hengelo
De sluizen in Hengelo en Delden worden gerenoveerd zodat zij de komende 30 jaar geen groot onderhoud meer nodig hebben. De huidige sluisdeuren worden vervangen of gerenoveerd. In Delden krijgt de stalen sluiskolk een opknapbeurt en vervangen we de ankerstangen die ervoor zorgen dat de sluiswanden goed op hun plek blijven. De sluiskolk in Hengelo is van beton, hiervan vervangen we de voegen. Ook wordt de hele elektrische installatie voor de bediening en besturing vervangen en voorbereid op bediening vanuit Eefde. De gemalen worden eveneens gerenoveerd. Zowel in Delden als Hengelo vervangen we de pompen en hun aandrijving.


Deel dit artikel:                   





Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht
Partnership Royal HaskoningDHV en HAL24K
Nieuwsbericht
Cathelijn Peters directeur Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Water in de Openbare Ruimte wordt Vakbeurs Klimaat
Weblogposting
Pilz lichtschermen geschikt voor de hoogste veiligheidscategorieën
Weblogposting
Meer zand voor Texel van Westerslag tot De Koog
Nieuwsbericht
Transferium Maasvlakte geopend
Nieuwsbericht
Fryslân investeert in verkeersveiligheid en IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Ontwerp Afsluitdijk toegelicht
Nieuwsbericht
Uitloop renovatie sluis Hengelo
Nieuwsbericht
NKWK Kennisconferentie: van papier naar praktijk
Nieuwsbericht
Vacature Consultant Machineveiligheid (Infra) bij D&F | Passion for Safety
Weblogposting
Directievoorzitter draagt stokje over aan derde generatie
Nieuwsbericht
Havenbedrijf legt getijdepoelen aan in het Calandkanaal
Nieuwsbericht
Basismonitoring Wadden verzamelt data over Waddenzee
Nieuwsbericht








[Banners]