Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-04-2018


Uitloop renovatie sluis Hengelo




Rijkswaterstaat en aannemer Mourik renoveren de sluiscomplexen in Delden en Hengelo. Beide sluizen zijn hiervoor sinds begin april gestremd. Onder andere de sluisdeuren worden aangepakt.

De deuren van sluis Hengelo blijken in een minder goede staat dan vooraf verwacht. Dit is een tegenvaller, want het betekent dat de sluis ongeveer twee weken langer is gestremd voor de scheepvaart vanuit Enschede.

Extra werkzaamheden in Hengelo
Het werk in Hengelo is op 5 april gestart. Als eerste zijn de sluisdeuren uitgehesen, gestraald en geïnspecteerd. Tijdens de inspectie is naar voren gekomen dat de schade aan de deuren groter was dan eerdere duikinspecties hebben aangetoond. Dat betekent dat er meer werk nodig is om de deuren effectief en duurzaam te repareren. De stremming voor de scheepvaart is daardoor naar verwachting verlengd tot zaterdag 19 mei. In deze periode worden alle zwakke plekken in de sluisdeuren vervangen. Dit is de snelste en meest duurzame oplossing. Sluis Hengelo is de laatste sluis op het Twentekanaal richting Enschede. Enkele bedrijven ondervinden extra hinder van de verlengde stremming. De meeste scheepvaart op het Twentekanaal maakt geen gebruik van Sluis Hengelo.

Sluis Delden voorlopig zoals gepland
Aan sluis Delden wordt momenteel aan de damwanden gewerkt. De verwachting is dat Delden zoals gepland rond 7 mei weer in bedrijf komt. Wel is ook hier, bij het aanbrengen van de nieuwe coating een probleem aangetroffen. Dit zal binnen anderhalf jaar moeten worden opgelost. Hoe en wanneer dat gebeurt, stemmen we af met de gebruikers.

Renovatie sluizen Delden en Hengelo
De sluizen in Hengelo en Delden worden gerenoveerd zodat zij de komende 30 jaar geen groot onderhoud meer nodig hebben. De huidige sluisdeuren worden vervangen of gerenoveerd. In Delden krijgt de stalen sluiskolk een opknapbeurt en vervangen we de ankerstangen die ervoor zorgen dat de sluiswanden goed op hun plek blijven. De sluiskolk in Hengelo is van beton, hiervan vervangen we de voegen. Ook wordt de hele elektrische installatie voor de bediening en besturing vervangen en voorbereid op bediening vanuit Eefde. De gemalen worden eveneens gerenoveerd. Zowel in Delden als Hengelo vervangen we de pompen en hun aandrijving.


Deel dit artikel:                   





BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht








[Banners]