Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 21-04-2018


Uitloop renovatie sluis Hengelo




Rijkswaterstaat en aannemer Mourik renoveren de sluiscomplexen in Delden en Hengelo. Beide sluizen zijn hiervoor sinds begin april gestremd. Onder andere de sluisdeuren worden aangepakt.

De deuren van sluis Hengelo blijken in een minder goede staat dan vooraf verwacht. Dit is een tegenvaller, want het betekent dat de sluis ongeveer twee weken langer is gestremd voor de scheepvaart vanuit Enschede.

Extra werkzaamheden in Hengelo
Het werk in Hengelo is op 5 april gestart. Als eerste zijn de sluisdeuren uitgehesen, gestraald en geïnspecteerd. Tijdens de inspectie is naar voren gekomen dat de schade aan de deuren groter was dan eerdere duikinspecties hebben aangetoond. Dat betekent dat er meer werk nodig is om de deuren effectief en duurzaam te repareren. De stremming voor de scheepvaart is daardoor naar verwachting verlengd tot zaterdag 19 mei. In deze periode worden alle zwakke plekken in de sluisdeuren vervangen. Dit is de snelste en meest duurzame oplossing. Sluis Hengelo is de laatste sluis op het Twentekanaal richting Enschede. Enkele bedrijven ondervinden extra hinder van de verlengde stremming. De meeste scheepvaart op het Twentekanaal maakt geen gebruik van Sluis Hengelo.

Sluis Delden voorlopig zoals gepland
Aan sluis Delden wordt momenteel aan de damwanden gewerkt. De verwachting is dat Delden zoals gepland rond 7 mei weer in bedrijf komt. Wel is ook hier, bij het aanbrengen van de nieuwe coating een probleem aangetroffen. Dit zal binnen anderhalf jaar moeten worden opgelost. Hoe en wanneer dat gebeurt, stemmen we af met de gebruikers.

Renovatie sluizen Delden en Hengelo
De sluizen in Hengelo en Delden worden gerenoveerd zodat zij de komende 30 jaar geen groot onderhoud meer nodig hebben. De huidige sluisdeuren worden vervangen of gerenoveerd. In Delden krijgt de stalen sluiskolk een opknapbeurt en vervangen we de ankerstangen die ervoor zorgen dat de sluiswanden goed op hun plek blijven. De sluiskolk in Hengelo is van beton, hiervan vervangen we de voegen. Ook wordt de hele elektrische installatie voor de bediening en besturing vervangen en voorbereid op bediening vanuit Eefde. De gemalen worden eveneens gerenoveerd. Zowel in Delden als Hengelo vervangen we de pompen en hun aandrijving.


Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]