Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 16-05-2018


Duurzaamheidsverslag 2017: Doorbouwen aan duurzaamheid




Negen procent minder CO2-uitstoot door de Rijksrederij, een stabiel energieverbruik, honderd nieuwe elektrische poolauto's en de ondertekening van een nieuwe Green Deal GWW 2.0 met zestig partners.

Het duurzaamheidsverslag 2017 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat zien dat Rijkswaterstaat ook in 2017 duurzaam heeft gebouwd aan een schoon, natuurlijk en leefbaar ingericht land voor de huidige en volgende generaties.

Het duurzaamheidsverslag laat zien hoe we in 2017 werkten aan een duurzaam Nederland. In de praktijk, met vernieuwende oplossingen en door intensief samen te werken. Als uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat richt Rijkswaterstaat zich vooral op drie duurzaamheidsambities. In 2030 willen we dat onze infrastructuurnetwerken energieneutraal werken. Bovendien willen we in 2030 circulair werken en 50% minder primaire grondstoffen gebruiken. Tenslotte hebben we de ambitie om te werken aan duurzame gebiedsontwikkeling.

Energieverbruik en CO2-uitstoot
Het energieverbruik en de CO2-uitstoot van Rijkswaterstaat zijn in 2017 stabiel gebleven ten opzichte van 2016, terwijl het wegoppervlak en aantal tunnels toenam. Dit is vooral bereikt dankzij brandstofbesparingen bij de schepen van de Rijksrederij en elektriciteitsbesparing, zoals ledverlichting in de Beneluxtunnel. Ter verduurzaming van het wagenpark heeft Rijkswaterstaat honderd diesels uit het personenwagenpark vervangen door honderd elektrische poolauto's.

Als grote opdrachtgever in de grond-, weg- en waterbouwsector (GWW) kan Rijkswaterstaat via duurzame inkoop veel milieuwinst boeken. De ondertekening van de Green Deal Duurzaam GWW 2.0 en de afspraak binnen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om bij de toepassing van asfalt 20% CO2-reductie in 2025 te realiseren zijn mijlpalen uit 2017. Ook wisten we in diverse projecten, zoals voor de Blankenburgverbinding, marktpartijen te stimuleren om hun werk te verduurzamen.

Circulair werken met partners
In 2017 werkten we aan de ontwikkeling van een modulair viaduct, aan circulair kantoormeubilair en aan hoogwaardig hergebruik van materialen uit het Rijkswaterstaat-kantoor in Terneuzen. Samen met ontwerpers, aannemers, kennisinstituten en medeoverheden, zoals gemeenten. Wat precies nodig is voor 100% circulair ontwerpen, bouwen, inkopen en uitvoeren, zijn we met elkaar aan het ontdekken.

Duurzame gebiedsontwikkeling
Een goed voorbeeld van hoe Rijkswaterstaat in 2017 met duurzame gebiedsontwikkeling heeft bijgedragen aan een prettige leefomgeving is het project IJsseldelta-Reevediep/Reevesluis. De aanleg van het nieuwe Reevediep combineert hoogwaterbescherming met natuur en recreatie. Daarnaast bevat het project veel duurzame initiatieven.

Duurzaamheidsverslag 2017
Ieder jaar stelt het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een duurzaamheidsverslag op. Het geeft een beeld van onder meer het eigen energieverbruik, besparingen en de inkoop van duurzaam geproduceerde producten en diensten. Het beschrijft de maatregelen en de inspanningen die het laatste jaar zijn genomen door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zelf en daarnaast door Rijkswaterstaat, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), het KNMI, De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Het verslag bestaat uit drie delen: In het eerste deel worden de activiteiten van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op duurzaam gebied in het algemeen behandeld, vervolgens wordt er ingezoomd op de activiteiten van Rijkswaterstaat en tenslotte komen in het laatste deel de initiatieven van de agentschappen en PBL aan de orde. Het verslag is op deze website terug te lezen.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]