Nieuwsbericht | Datum: 23-05-2018


Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam




Een bypass voor scheepvaart naast een van 's werelds grootste dammen, de Itaipudam, biedt mogelijk een groot potentieel voor de ontwikkeling van de economie en verduurzaming van logistiek voor vijf Latijns-Amerikaanse landen. Daarom heeft beheermaatschappij Itaipu Binacional aan advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos de opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie te doen naar een bypass door middel van sluizen, om scheepsverkeer mogelijk maken over de bovenloop van de Paraná-rivier op de grens tussen Brazilië en Paraquay. Naar verwachting zijn de uitkomsten van deze haalbaarheidsstudie eind juli 2018 bekend.

De Itaipudam is de grootste waterkrachtcentrale ter wereld met een unieke productiecapaciteit van duurzame energie en ook wel een van de zeven ingenieurswonderen van de moderne wereld genoemd door de American Society of Civil Engineers. De dam is 7,7 kilometer lang en de waterkrachtturbines produceerden in 2016 103 MWh duurzame energie, wat voldoende is voor 75 % van de nationale energiebehoefte van Paraguay en 17 % van de totale Braziliaanse energiebehoefte. Door de toename van transport de afgelopen tien jaar, besloot Itaipu Binacional een haalbaarheidsstudie uit te laten voeren naar een bypass voor scheepvaart bij de Itaipudam. Witteveen+Bos onderzoekt daartoe de technische, economische, ecologische en sociale haalbaarheid van deze bypass over de rivier de Paraná. Het onderzoek richt zich op het overbruggen van een hoogteverschil van 125 meter, wat mogelijk is met drie of vier sluizen en bestaat uit een technisch ontwerp, een analyse van de milieu- en sociale impact en een economische kosten-batenanalyse.

Economische groei en verduurzaming van logistiek
Met de groei van de economie zal ook de behoefte aan transport sterk toenemen. Een van de belangrijkste voordelen van de waterwegmodaliteit is dat het een duurzamere transportvorm is. Ter vergelijking: een konvooi van twintig binnenvaartschepen kan 30 duizend ton vervoeren met een brandstofverbruik van 5 liter/ton/km. Om dezelfde vracht te vervoeren, zijn 1200 vrachtwagens nodig met een brandstofverbruik van 218 liter/ton/km. Daarnaast is de waterweg Paraguay-Paraná een grote ontwikkelingskans voor vijf landen: Paraguay, Brazilië, Uruguay, Argentinië en Bolivia. Witteveen+Bos onderzoekt of het met een relatief kleine investering mogelijk is om wereldwijd concurrentievoordeel te creëren voor deze landen.

Complex vraagstuk
Paul Ravenstijn, projectmanager van Witteveen+Bos: 'Wij willen graag invulling geven aan duurzaam waterbeheer en energieopwekking enerzijds en duurzaam transport en economische ontwikkeling anderzijds. Daarnaast zijn rivieren kwetsbare ecosystemen die echter een belangrijke oplossing kunnen vormen bij klimaat- en milieuproblemen die verband houden met energieproductie, voedselzekerheid en mobiliteit. Dit maakt de studie complex en vergt specialistische kennis. Daarom werken we in het onderzoek voor de nautische haalbaarheid met fast-time simulaties in samenwerking met MARIN, 's werelds grootste onafhankelijk kennisinstituut voor de maritieme sector en voor de transportprognose met STC-Nestra/Gistran.' De studie richt zich ook op factoren die de sociale impact bepalen zoals stakeholderbelangen, omgevingsaspecten en maatschappelijke impact. Zonder maatschappelijke acceptatie is immers elk technisch ontwerp onbruikbaar. De haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd middels een innovatieve integraal-ontwerpmethode van Witteveen+Bos waarbij de zeven duurzame ontwerpprincipes daar waar mogelijk ingezet worden. Beide partijen onderschrijven de 17 UN Sustainable Development goals. Hiermee geven de partijen aan zich in te spannen om een einde te maken aan armoede en honger, de mensenrechten te beschermen en de gelijkheid van mannen en vrouwen te bevorderen.



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht
BAM neemt belang over van Strukton in Tidal Bridge
Nieuwsbericht
Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam
Nieuwsbericht
Extra aanlegsteigers voor de scheepvaart
Nieuwsbericht
De Staat van het Nederlandse waterbeleid
Nieuwsbericht
Partijen tekenen voor versterking IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Rioolwaterzuivering steeds effectiever en duurzamer
Nieuwsbericht
Openstelling van Sluis Delden nogmaals uitgesteld
Nieuwsbericht
InfraTech 2019 toont neus voor innovatie met infra awards
Nieuwsbericht
Geslaagde editie van de INTERMAT, in het teken van innovatie en business
Weblogposting
Stuw Grave: Varen met gevaarlijke stoffen in mist aan banden
Nieuwsbericht








[Banners]