Nieuwsbericht | Datum: 23-05-2018


Haalbaarheidsonderzoek naar bypass voor scheepsverkeer naast Itaipudam




Een bypass voor scheepvaart naast een van 's werelds grootste dammen, de Itaipudam, biedt mogelijk een groot potentieel voor de ontwikkeling van de economie en verduurzaming van logistiek voor vijf Latijns-Amerikaanse landen. Daarom heeft beheermaatschappij Itaipu Binacional aan advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos de opdracht gegeven een haalbaarheidsstudie te doen naar een bypass door middel van sluizen, om scheepsverkeer mogelijk maken over de bovenloop van de Paraná-rivier op de grens tussen Brazilië en Paraquay. Naar verwachting zijn de uitkomsten van deze haalbaarheidsstudie eind juli 2018 bekend.

De Itaipudam is de grootste waterkrachtcentrale ter wereld met een unieke productiecapaciteit van duurzame energie en ook wel een van de zeven ingenieurswonderen van de moderne wereld genoemd door de American Society of Civil Engineers. De dam is 7,7 kilometer lang en de waterkrachtturbines produceerden in 2016 103 MWh duurzame energie, wat voldoende is voor 75 % van de nationale energiebehoefte van Paraguay en 17 % van de totale Braziliaanse energiebehoefte. Door de toename van transport de afgelopen tien jaar, besloot Itaipu Binacional een haalbaarheidsstudie uit te laten voeren naar een bypass voor scheepvaart bij de Itaipudam. Witteveen+Bos onderzoekt daartoe de technische, economische, ecologische en sociale haalbaarheid van deze bypass over de rivier de Paraná. Het onderzoek richt zich op het overbruggen van een hoogteverschil van 125 meter, wat mogelijk is met drie of vier sluizen en bestaat uit een technisch ontwerp, een analyse van de milieu- en sociale impact en een economische kosten-batenanalyse.

Economische groei en verduurzaming van logistiek
Met de groei van de economie zal ook de behoefte aan transport sterk toenemen. Een van de belangrijkste voordelen van de waterwegmodaliteit is dat het een duurzamere transportvorm is. Ter vergelijking: een konvooi van twintig binnenvaartschepen kan 30 duizend ton vervoeren met een brandstofverbruik van 5 liter/ton/km. Om dezelfde vracht te vervoeren, zijn 1200 vrachtwagens nodig met een brandstofverbruik van 218 liter/ton/km. Daarnaast is de waterweg Paraguay-Paraná een grote ontwikkelingskans voor vijf landen: Paraguay, Brazilië, Uruguay, Argentinië en Bolivia. Witteveen+Bos onderzoekt of het met een relatief kleine investering mogelijk is om wereldwijd concurrentievoordeel te creëren voor deze landen.

Complex vraagstuk
Paul Ravenstijn, projectmanager van Witteveen+Bos: 'Wij willen graag invulling geven aan duurzaam waterbeheer en energieopwekking enerzijds en duurzaam transport en economische ontwikkeling anderzijds. Daarnaast zijn rivieren kwetsbare ecosystemen die echter een belangrijke oplossing kunnen vormen bij klimaat- en milieuproblemen die verband houden met energieproductie, voedselzekerheid en mobiliteit. Dit maakt de studie complex en vergt specialistische kennis. Daarom werken we in het onderzoek voor de nautische haalbaarheid met fast-time simulaties in samenwerking met MARIN, 's werelds grootste onafhankelijk kennisinstituut voor de maritieme sector en voor de transportprognose met STC-Nestra/Gistran.' De studie richt zich ook op factoren die de sociale impact bepalen zoals stakeholderbelangen, omgevingsaspecten en maatschappelijke impact. Zonder maatschappelijke acceptatie is immers elk technisch ontwerp onbruikbaar. De haalbaarheidsstudie wordt uitgevoerd middels een innovatieve integraal-ontwerpmethode van Witteveen+Bos waarbij de zeven duurzame ontwerpprincipes daar waar mogelijk ingezet worden. Beide partijen onderschrijven de 17 UN Sustainable Development goals. Hiermee geven de partijen aan zich in te spannen om een einde te maken aan armoede en honger, de mensenrechten te beschermen en de gelijkheid van mannen en vrouwen te bevorderen.



Deel dit artikel:                   





Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht
Verwijderen begroeiing voor aanleg natuurvriendelijke Maasoevers
Nieuwsbericht
PAOTM Opleiding Bouwbesluitdeskundige: SKB post-hbo-opleiding waarmee je een allround bouwplantoetser wordt
Weblogposting
Waterschappen willen snelheid in klimaatbeleid
Nieuwsbericht
Nederland Maritiem Land: Een uitdagend jaar voor de maritieme sector
Nieuwsbericht
Deltaprogramma 2019, Nederland tijdig aanpassen aan klimaatverandering
Nieuwsbericht
EIB: Sterke groei waterbouwmarkt in 2018 en 2019
Nieuwsbericht
Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017
Nieuwsbericht
Opening en vrijdag van Wereldhavendagen in het teken van jongeren
Nieuwsbericht
Maatregelen voor verzilting én scheepvaart blijven van kracht
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat plaatst twee extra bellenschermen tegen verzilting
Nieuwsbericht
Nederland blijft kampen met droogte
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam gaat participeren in haven van Pecém
Nieuwsbericht








[Banners]