Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-06-2018


ProRail blijft op top CO2-Prestatieladder

Bron: ProRail



ProRail is opnieuw gecertificeerd op niveau 5 van de CO2-Prestatieladder. We stonden aan de wieg van dit instrument om CO2-uitstoot terug te dringen. Door op het hoogste niveau van de ladder te opereren, geven we ook zelf het goede voorbeeld.

Voetafdruk
ProRail blijft op het hoogste niveau gecertificeerd, door de vele initiatieven op het gebied van het verduurzamen van het spoor, zowel in de eigen organisatie, als in de samenwerking met de keten. Uit de voorlopige cijfers van de CO2-voetafdruk 2017 blijkt dat we 12,7 kiloton CO2 hebben verbruikt (vergelijkbaar met de uitstoot van ca. 1.590 huishoudens - bron: Milieu Centraal). Daarmee zitten we nog steeds in lijn met onze doelstelling om een maximale uitstoot van 10 kiloton per jaar in 2020 te halen.

ProRail verduurzaamt
ProRail heeft duurzaamheid hoog in het vaandel en wil daarom haar CO2-voetafdruk verkleinen, om zo bij te dragen aan de Nederlandse klimaatdoelstellingen. Dit doen we onder meer door energie te besparen (bijvoorbeeld door de ombouw van gasgestookte naar elektrische wisselverwarming) en het gebruik van duurzame energie en materialen te bevorderen. Ook zoeken we mogelijkheden voor duurzame opwekking van energie, zoals de aanleg van zonnepanelen op stationsdaken.

Hoe werkt de CO2 Prestatieladder?
De CO2-Prestatieladder is bedacht door ProRail om bedrijven te helpen bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Dat werkt als volgt: hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, des te hoger hun trede op de Prestatieladder. Met elke hogere trede op de CO2-Prestatieladder krijgt het bedrijf een fictieve korting (gunningvoordeel) bij aanbestedingen. De prestatieladder ontsteeg al snel de spoorsector en inmiddels wordt die in meerdere sectoren toegepast.



Deel dit artikel:                   





Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht








[Banners]