Nieuwsbericht | Datum: 03-07-2018


Het spoor biedt meer mobiliteit per kilometer

Bron: ProRail



Nederland wordt steeds voller en de vraag om duurzame mobiliteit blijft toenemen. Het spoor zelf is al één van de duurzaamste vormen van vervoer. ProRail kijkt voortdurend hoe het nóg duurzamer kan. Bijvoorbeeld door over bestaande spoorlijnen zo veel mogelijk treinen te laten rijden, gaan we zuinig om met de schaarse ruimte in Nederland.

Het spoor is 'slank'
In vergelijking met de snelweg neemt het spoor relatief weinig ruimte in beslag. Neem nu het traject Amsterdam-Utrecht. Tussen Abcoude en Breukelen is de A2 grofweg 80 meter breed en het spoor 40 meter. Het spoor is dus twee keer zo 'slank' als de snelweg. Het spoor biedt veel capaciteit. Sinds kort rijden er tussen Amsterdam en Utrecht tien intercity's en vier sprinters per uur. Dat betekent ruimte voor circa 17.000 reizigers per uur. De A2 is vijf banen breed en heeft een capaciteit van gemiddeld 10.000 reizigers per uur. Het spoor kan op dit traject dus 70% meer reizigers vervoeren dan de snelweg, op de helft van de ruimte.

Een frisse blik
Hogere treinfrequenties tussen steden vangen een deel van de groei op. Maar veel van de knelpunten zitten op de korte reisafstanden, in en rond de steden. Daarvoor is het nodig om met een frisse blik naar alle beschikbare infrastructuur en ruimte te kijken en alle opties open te onderzoeken. Kunnen we bijvoorbeeld verschillende vervoersoorten slim aan elkaar koppelen? En kunnen we de fiets een nóg grotere rol geven zodat je bijvoorbeeld met je fiets tot op het perron of zo de trein in kan rijden? Dan kunnen we misschien nog slimmer omgaan met onze schaarse ruimte.

Wil jij ons ook helpen om deze klus te klaren? Ga dan naar werkenbijprorail.nl en bekijk deze mooie film:







Deel dit artikel:                   





Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht
Tussenstand grootschalig kustonderzoek
Nieuwsbericht
Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk
Nieuwsbericht
Aanvoer van bouwgrondstoffen via de Rijn valt droog
Nieuwsbericht
Wereldwijde steun bij start klimaatcommissie in Ridderzaal
Nieuwsbericht
BAM renoveert stuwdam in de Maas
Nieuwsbericht
Robots, slechte Cyber Security en frustratie; hoe voorkomen bedrijven de 'Drift into failure'?
Weblogposting
Week van Ons Water in teken van extreem weer en wateroverlast
Nieuwsbericht
Potentie thermische energie uit water groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Droogte neemt af, aantal maatregelen blijft nodig
Nieuwsbericht
Inter Visual Systems heet vanaf vandaag INTER
Nieuwsbericht








[Banners]