Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-07-2018


Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond




De fietsstraat in de Nijmeegse Haterseveldweg wordt een snelfietsroute. Daar wordt een vuilwaterriool aangelegd met bijzondere rioolbuizen die extra duurzaam zijn; ze zijn gemaakt met gerecycled betonpuin. Hiermee heeft Nijmegen de primeur om deze duurzame rioleringsbuizen toe te passen. Een gedeelte van de standaard grondstoffen van beton (grind) wordt vervangen door een speciaal geselecteerd betongranulaat uit bouw- en of sloopafval. De rioleringsbuizen worden projectmatig geproduceerd met voor dit project een vervangingspercentage van 10%.

Europese groene hoofdstad
Nijmegen heeft als Europese groene hoofdstad duurzaamheid hoog in het vaandel. 'Vooral sinds we in 2018 European Green Capital zijn, dragen we duurzaamheid extra uit. Toch zijn we in de stad al jaren bezig om bewuster met onze omgeving om te gaan. Dat doen we samen met bewoners, aannemers en leveranciers." Geert Hendriks, coördinator Duurzaamheid bij de gemeente, vervolgt: "We willen minder energie gebruiken, uitstoot van schadelijke stoffen voorkomen, duurzame en circulaire materialen gebruiken en een openbare ruimte creëren die mooi is, voor iedereen goed bruikbaar is en lang meegaat.'

Samenwerking
Duurzamer gaan werken en duurzamere materialen gebruiken doe je niet alleen. Nijmegen ondertekende daarom met een groot aantal andere partijen de Green Deal Grond-, Weg- en Waterbouw. Om structureel duurzamer te gaan werken onderzoeken deskundigen, leveranciers en grondstoffenproducenten samen in de Betonketen Arnhem Nijmegen naar mogelijkheden om beton innovatief te verduurzamen. Zo is ook het initiatief voor de duurzame buizen ontstaan. Deze buizen zijn door Betonindustrie De Hamer uit Nijmegen speciaal ontwikkeld voor het renovatieproject Hatertseveldweg. Als blijkt dat de buizen goed toepasbaar zijn, wordt dit materiaal ook toegepast in veel andere projecten in Nijmegen. Hiermee krijgt betonpuin en sloopafval een nuttig, hoogwaardig tweede gebruik en worden minder primaire grondstoffen gebruikt.

Vernieuwing
'Als het om vernieuwing gaat, moet je als opdrachtgever ook producten een kans willen geven. De rioolbuizen die we in Nijmegen gaan gebruiken voldoen aan alle eisen en landelijke certificatieprocedures die we normaal gesproken stellen, maar er is nog geen praktijkervaring met deze nieuwe buizen.' Geert Hendriks: "Innovaties zijn niet van vandaag op morgen gereed. Er moet veel getest worden voordat een nieuw product tot stand komt." William Josemanders van Betonindustrie De Hamer uit Nijmegen (onderdeel van de BTE Groep) vult aan: 'Je vervangt niet zomaar traditionele grondstoffen die worden gebruikt om beton te maken. Er worden hoge eisen gesteld aan betonproducten, deze zijn vastgelegd in verschillende keurmerken die de kwaliteit maar ook herbruikbaarheid in een tweede- of derde leven garanderen, hiermee gaan wij zorgvuldig om. Ook moet je bij innovaties altijd kijken dat de kwaliteit van het beton geborgd blijft en wat de innovatie doet met de eigenschappen van beton. Dit hebben we met alle betrokken partijen van te voren in kaart gebracht.'




Deel dit artikel:                   





Windpark Fryslân mag worden aangelegd
Nieuwsbericht
RWS: Onderhoud Lemmer-Delfzijl voorlopig naar combinatie Dynniq-Heijmans
Nieuwsbericht
Bijzondere duurzame betonbuizen in Nijmeegse grond
Nieuwsbericht
Asfaltdag 2018 op dinsdag 11 december
Nieuwsbericht
Stichting RIONED en Wateropleidingen tekenen samenwerkingsovereenkomst
Nieuwsbericht
Arcadis ontwerpt en ondersteunt bij het versterken van de Afsluitdijk
Nieuwsbericht
Eindvonnis geschil Wilhelminasluis biedt ruimte voor herstart
Nieuwsbericht
Vertraging aanleg nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Nieuwe dijkversterkingstechniek op grote schaal onderzocht
Artikel
Rivierherstel Gelderse Poort prachtvoorbeeld voor Europa
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en provincie bundelen krachten voor slimme binnenvaart
Nieuwsbericht
Minister kiest voor flexibel waterpeil IJsselmeergebied
Nieuwsbericht
Slimme prefab oplossing Consolis Spanbeton combineert technisch ingewikkelde constructie met slanke, ingetogen integraalbrug
Artikel
Interview over klimaatverandering en railinfrastructuur met David van Raalten en Cecile Cluitmans
Artikel
Innovatieve oplossing voor minder scheepemissies getest in haven Rotterdam
Nieuwsbericht
Vacature bij PAOTM: Programmamanager #techniek #onderwijs
Weblogposting
Grootschalige renovatie van de bruggen en sluizen in Flevoland
Nieuwsbericht
Containervervoer zorgt voor groei zeevaart
Nieuwsbericht
Waterschappen zoeken briljante waterideeën
Nieuwsbericht
Innovatieve ontwerpstudie duurzame opties koel- en proceswater Chemelot
Nieuwsbericht
CEO Havenbedrijf Rotterdam roept EU op te investeren in infrastructuur
Nieuwsbericht
Publieksdag herinrichting Afferdense en Deestse Waarden 16 juni 2018
Nieuwsbericht
Schonere lucht rond binnenvaartroutes
Nieuwsbericht








[Banners]