hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 06-09-2018



Vervoer gevaarlijke stoffen gelijk gebleven in 2017




In 2017 is het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg met 8 procent gegroeid ten opzichte van 2016. Over het spoor zijn juist 13 procent minder gevaarlijke stoffen vervoerd. Het totale gevaarlijke-stoffenvervoer via pijpleiding, binnenvaart, wegvervoer en spoorvervoer is in 2017 ten opzichte van 2016 nagenoeg gelijk gebleven. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

In 2017 is 240 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen in Nederland vervoerd over binnenwater, via een pijpleiding, over de weg en over het spoor. De meeste gevaarlijke stoffen worden via pijpleiding (52 procent) en de binnenwateren (40 procent) vervoerd. Dit vervoer is in 2017 vrijwel net zo omvangrijk als in 2016.

Het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg is met 8 procent toegenomen. Dit betrof vooral vloeibare geraffineerde aardolieproducten zoals benzine. Het transport van gevaarlijke stoffen over het spoor daalde met 13 procent, vooral door de daling van het vervoer van chemische producten.

Meer dan vijf jaar eerder
In 2017 zijn ruim 8 procent meer gevaarlijke stoffen vervoerd dan in 2013. Via alle vier de vervoerswijzen werden er, in vergelijking met 2013, meer gevaarlijke stoffen vervoerd. Deze toename over vijf jaar was met 22 procent het sterkst bij het spoorvervoer. Bij de overige vervoerswijzen lag de groei van het vervoer van gevaarlijke stoffen rond 8 procent. Pijpleiding

Gevaarlijke stoffen maken in 2017 18 procent uit van al het vervoer via pijpleiding, binnenvaart, per spoor en over de weg. Het aandeel gevaarlijke-stoffenvervoer in het totale goederenvervoer over de weg is met 2 procent het laagst. Via pijpleiding worden vrijwel alleen maar gevaarlijke stoffen vervoerd. Gevaarlijke stoffen vormen ruim een kwart van het goederenvervoer per binnenvaartschip, en 8 procent van het goederenvervoer per spoor.

Brandbare vloeistoffen
Het merendeel van alle gevaarlijke-stoffen bestaat uit brandbare vloeistoffen (62 procent). Het gaat om benzine, diesel en olie. Een kwart bestaat uit samengeperste of vloeibaar gemaakte gassen, zoals lng, stikstof en kooldioxide. Het vervoer van giftige en bijtende stoffen heeft een aandeel van 2 procent en 1 procent.


Meer informatie
Lees het originele bericht hier.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]