Nieuwsbericht | Datum: 18-09-2018


KNV: Kabinet, denk groter als het gaat om mobiliteit




Het oplossen van files en volle treinen en het verminderen van fijnstof- en CO2-uitstoot, vereist méér dan de vandaag gepresenteerde plannen, vindt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), koepelorganisatie voor het personenvervoer (OV, bus, taxi, app-aanbieders) en spoorbedrijven. Hoewel er ambitie spreekt uit de kabinetsvoorstellen, ontbreekt het nog aan de bereidheid om een mobiliteitsomwenteling te regisseren. KNV constateert bovendien dat een aantal voorgestelde maatregelen voor het openbaar vervoer en het zorgvervoer flink averechtse effecten zullen hebben.

Verhoging BTW
De verhoging van het btw-tarief van 6% naar 9% maakt het openbaar vervoer, het touringcarvervoer en het taxi- en zorgvervoer jaarlijks 150 miljoen duurder. Dit leidt tot minder gebruik en is in directe tegenspraak met de kabinetsambities om duurzaam vervoer te stimuleren. KNV pleit ervoor om de opbrengsten van de btw-maatregel ten goede te laten komen aan de reizigers, via het bevorderen van duurzaam, collectief vervoer.

Zorgvervoer verschraalt
Taxi en zorgvervoer hangt bovendien de afschaffing van de bpm-teruggaveregeling boven het hoofd. Volgens doorrekeningen van onderzoeksbureau Ecorys levert dit plan, dat in het regeerakkoord als milieumaatregel werd gepresenteerd, in de eerste jaren een averechts milieueffect op. De maatregel veroorzaakt een kostenstijging van het zorgvervoer met bijna 14%, en leidt daarmee tot een verdere verschraling van de voorzieningen voor degenen die op deze vervoersvorm zijn aangewezen. Hubert Andela, directeur van KNV: 'Waarschijnlijk is deze maatregel zelfs in strijd met het VN-verdrag dat gelijke toegang tot mobiliteit waarborgt voor mensen met een handicap. Net als cliëntorganisaties pleiten wij voor opschorting van deze belastingmaatregel. Er zijn heus andere, rechtvaardige manieren om vergroening van zorgvervoer te stimuleren.'

MaaS
Het kabinet wil terecht de woningbouwopgave (tot 1 miljoen woningen erbij) de komende jaren vergezeld doen gaan van de introductie van MaaS ('Mobility as a Service'): het koppelen van onder andere OV, fiets, taxi, huurauto's, parkeren en opladen, via digitale platforms. KNV en haar leden houden zich intensief bezig met de ontwikkeling van dit dienstenmodel. De koepelorganisatie werkt daarbij samen met andere belangenorganisaties in het vervoer, maar vindt dat uiteindelijk overheidsregie niet mag ontbreken. Hubert Andela: 'De sector staat in de startblokken. Om mobiliteit voor alle Nederlanders op lange termijn te garanderen, moet de overheid een rol als marktmeester oppakken, zoals in de energie- en telecomsector.'

Goederen over het spoor
Om het spoorgoederenvervoer te stimuleren ligt er een 'Maatregelenpakket'. Dat is van belang voor Nederlandse havens en de Nederlandse industrie en moet leiden tot een lagere groei van vrachtvervoer over de weg én dus vermindering van CO2-uitstoot. Het pakket kwam tot stand in samenspraak tussen onder meer KNV-leden, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. KNV hoopt dat de voorziene actiepunten voor de overheid en ProRail daadwerkelijk zullen leiden tot een verbetering van de concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer. De KNV-vervoerders staan uiteraard voor hun aandeel in het pakket.


Deel dit artikel:                   





Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht
Vervolg kribverlaging Pannerdensch Kanaal start met aanbesteding
Nieuwsbericht
Peter Glas nieuwe deltacommissaris
Nieuwsbericht
Deuren nieuwe zeesluis IJmuiden onderweg naar Nederland
Nieuwsbericht
Kierbesluit treedt 15 november 2018 in werking
Nieuwsbericht
CFO Paul Smits verlaat Havenbedrijf Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]