Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 17-10-2018


Nieuwe dijktechniek voor het eerst toegepast in Amsterdamse dijk




Om goed voorbereid te zijn op meer extreem hoogwater in de toekomst, moet de Ringdijk in de Amsterdamse wijk Watergraafsmeer worden versterkt. De dijk is wel hoog genoeg, maar niet sterk genoeg. De versterking gebeurt niet op een traditionele manier, maar met zogenoemde dijkstabilisatoren.

De dijk wordt hiermee van binnen uit versterkt en vernageld aan de ondergrond. Hierdoor kan de dijk zijn bestaande vorm behouden, hoeft deze niet verbreed of verhoogd en kunnen de bomen erop blijven staan. De techniek wordt voor het eerst toegepast in een échte, waterkerende dijk. De kans is groot dat veel zwakkere dijken in Nederland baat hebben bij vernageling aan de ondergrond. Daarom wordt deze innovatie volledig gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), dat de komende jaren in heel Nederland ruim 1.100 kilometer dijken gaat versterken.

Het project
De Ringdijk ligt aan de zuidkant van de Ringvaart in Amsterdam. Het deel tussen de Wibautstraat en de Middenweg moet worden versterkt. Na deze dijkversterking beschermt de Ringdijk de bewoners in de Watergraafsmeer weer jaren tegen extreem hoogwater.

De techniek
De dijkstabilisatoren, kunststof ankerelementen, worden daar waar de extra kracht in de dijk nodig is, schuin in de dijk gestoken. De kracht van in de dijk wordt tweemaal daags gemonitord. Dat gebeurt door sensoren te koppelen aan een total work force systeem door middel van Vodafone data technologie NB-iot. In totaal worden er 700 stabilisatoren in de dijk geplaatst. Het aanbrengen wordt gedaan met relatief licht materieel en heeft minder invloed op de omgeving dan het heien of trillen van damwanden of steunbermen. Voor de omgeving levert het minder overlast op. Het project, dat in opdracht van Waternet door JLD Contracting wordt uitgevoerd, is afgerond in februari 2019.

Samen werken aan een veiliger Nederland
De uitvoering van dit innovatieve dijkversterkingsproject wordt gefinancierd door het landelijke Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP), een samenwerking tussen Rijkswaterstaat en de waterschappen. Het HWBP staat de komende jaren aan de lat voor de grootste dijkversterkingsoperatie ooit. Meer dan 1.100 kilometer aan dijken en 486 sluizen en gemalen moeten tot 2028 worden aangepakt. Verspreid over bijna 300 projecten in heel Nederland, langs de kust, de grote rivieren en meren. Het HWBP trekt voor deze dijkversterkingsoperatie 7,4 miljard euro uit. Voortdurend wordt onderzocht hoe dijkversterking beter, sneller en goedkoper kan. Dit wordt gedaan binnen projectoverstijgende verkenningen (POV's). Binnen de POV Macrostabiliteit, één van de POV's van het HWBP, onderzoeken en beproeven marktpartijen, kennisinstituten en overheden oplossingen voor het faalmechanisme macrostabiliteit. Denk hierbij aan nieuwe rekenmethodes en technieken, zoals dijkvernageling en vacuümconsolidatie.


Deel dit artikel:                   





Evenementenhal Hardenberg: Dé vakbeurs waar de complete infrabranche samenkomt!
Weblogposting
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht
InfraTech draait meer dan ooit om kennis
Nieuwsbericht
Veilig 2018 ontluisterd door Bow Jubail morsing en watertaxi ongeval
Nieuwsbericht
Kansrijke ideeën gezocht voor toekomst Noordersluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Rogier van der Sande nieuwe voorzitter Unie van Waterschappen
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg naar energieneutraliteit
Nieuwsbericht
Nieuwe werkgeversvereniging sector waterschappen
Nieuwsbericht
Stijgende waterstand grote rivieren
Nieuwsbericht
OPLEIDING MILIEUGELUID
Weblogposting
Hoog bezoek tijdens InfraTech 2019
Nieuwsbericht
Waterinnovatieprijs 2018 uitgereikt
Nieuwsbericht
Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland
Nieuwsbericht
Overheden investeren 600 miljoen in klimaatbestendig Nederland
Nieuwsbericht
Nederland wordt klaargestoomd voor veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
De 'Prijs van de Duitse Machinebouw' gaat naar Renate Pilz
Nieuwsbericht








[Banners]




[Andere events]