hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 21-11-2018



CO2-uitstoot ProRail in 2017 gedaald

Bron: ProRail



De CO2-uitstoot van ProRail door (in)direct energieverbruik is gedaald van 13,5 kiloton in 2016 naar 12 kiloton in 2017. De prognosecijfers voor 2018 zijn minder rooskleurig. Het gasverbruik steeg fors door de lange koudeperiode begin dit jaar.

De daling in 2017 is onder andere te danken aan de inkoop van groen gas en wisselsanering. Ten opzichte van 2010 heeft ProRail inmiddels een CO2-reductie van 85 procent bereikt. ProRail ligt op koers om de doelstelling voor 2020 te halen: een maximale uitstoot van 10 kiloton CO2.

Ook in de materiaalketen werd winst behaald. Hiermee wordt de CO2-uitstoot door aanleg, onderhoud en sloop van het spoor bedoeld. Dit werd onder meer bereikt door de duurzame GWW-methodiek in projecten toe te passen. De prognosecijfers voor 2018 komen uit op een besparing van ruim 4 kiloton. Hiermee liggen we op koers om onze doelstelling van 5 kiloton besparing per jaar in 2020 te halen.

Zorgen om gasverbruik in 2018
De prognosecijfers voor 2018 baren echter zorgen. Door de lange koudeperiode begin dit jaar is het gasverbruik fors gestegen. De wisselverwarming heeft voluit gedraaid en ook de wachtruimtes op stations hebben meer gas gebruikt. Verwacht wordt dat de totale uitstoot in 2018 op 13,4 kiloton uitkomt, bijna 1,5 kiloton meer dan in 2017. Deze cijfers zijn een signaal voor ProRail. Om de doelstelling van maximaal 10 kiloton in 2020 te halen, moeten we ons best doen om deze trend te keren.

Meer informatie vind je in de Emissie Inventaris 2017 en de voortgangsrapportages scope 1 en 2 en scope 3 (periode januari - juni 2018).

CO2-Prestatieladder
De CO2-Prestatieladder is in 2009 bedacht door ProRail. De Prestatieladder helpt bedrijven bij het reduceren van hun CO2-uitstoot. Hoe meer een bedrijf doet om CO2-uitstoot tegen te gaan, hoe hoger zijn trede op de ladder. Bij elke trede omhoog krijgt een bedrijf een gunningsvoordeel bij aanbestedingen.

ProRail wil zelf ook het goede voorbeeld geven en certificeert zich jaarlijks voor de CO2-Prestatieladder.


Deel dit artikel:                   





Nieuwe tool toont verband tussen waterkwaliteit en emissies
Nieuwsbericht
Maatregelen vanwege lage waterafvoer Maas
Nieuwsbericht
Nederlandse delta-aanpak blauwdruk voor kwetsbare kustgebieden
Nieuwsbericht
Community Plasticvrije Waddenzee aan de slag
Nieuwsbericht
Grondwaterstanden zandgronden onveranderd laag, Maasafvoer daalt
Nieuwsbericht
Grensoverschrijdend meetstation in Rotem op 4 september 2019 in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Kustonderhoud Callantsoog van start
Nieuwsbericht
Inschrijving Waterinnovatieprijs 2019 geopend
Nieuwsbericht
Kom langs bij Open Monumentendag 2019
Nieuwsbericht
Training elektrische veiligheid: Machineveiligheid & elektrische veiligheid (IEC 60204-1)
Weblogposting
Vizierschuif Zuid van stuwcomplex Hagestein vervangen
Nieuwsbericht
Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Unieke bodemdalingsmeetsite in Nederland operationeel
Weblogposting
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting


[Banners]