hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-01-2019



Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven




Op 11 januari 2019 heeft mevrouw Jolies van der Kamp de Ecodelta gedoopt aan de Holland Amerikakade te Rotterdam. Dit is de eerste door LNG aangedreven sleephopperzuiger van Nederland. Het schip is gebouwd in opdracht van het Zwolse Bagger- en Aannemingsmaatschappij Van der Kamp.

De Ecodelta gaat de komende jaren het westelijk havengebied van Rotterdam op diepte houden. 'Het Havenbedrijf had bij de aanbesteding met een incentive bewust aangestuurd op een significante duurzaamheidsverbetering gericht op luchtkwaliteit. Van der Kamp reageerde daarop met het voorstel om een nieuw schip te bouwen dat op LNG vaart. Het won daardoor met vlag en wimpel de aanbesteding want het Havenbedrijf ondersteunt van harte de transitie van stookolie naar LNG als brandstof voor de scheepvaart', aldus Ronald Paul, operationeel directeur van het Havenbedrijf.

Het schip vervangt de 60 jaar oude Rijndelta, de sleephopperzuiger die de haven sinds de jaren tachtig op diepte hield. 'De Ecodelta is van puur Nederlands fabricaat. Onder regie van Van der Kamp bouwde het Friese Barkmeijer het casco in segmenten. Dat gebeurde met installatiedelen van onder andere IHC. In Delfzijl werden de segmenten door Niestern in elkaar gelast. Daarna is de Ecodelta naar Harlingen gesleept en verder afgebouwd', aldus Arie Faasse, directievoerder van Van der Kamp. Conoship ontwierp het vaartuig. Het schip is 134,1 m lang en heeft een capaciteit van 6.000 kuub. Dat is 2.000 kuub meer dan de Rijndelta. Meer informatie over het schip.

Van der Kamp zal naast de Ecodelta ook de Hein inzetten om de Rotterdamse haven op diepte houden. Dit vaartuig heeft onlangs een zogenoemde 'midlife conversie' ondergaan.

Jaarlijks wordt 20 miljoen specie gebaggerd in het aanloopgebied en de Rotterdamse haven. Ongeveer de helft daarvan wordt verzorgd door Rijkswaterstaat en de andere helft door het Havenbedrijf Rotterdam.


Deel dit artikel:                   





Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht


[Banners]