hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 18-01-2019



Duurzaam bouwen aan de A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost




Het is de Week van de Circulaire Economie. Deze week staat in het teken van een economie zonder afval. Ook bij de verbreding van de snelweg A6 tussen Almere Havendreef en Almere Buiten-Oost werkt Rijkswaterstaat zoveel mogelijk circulair. Dit doet aannemer Parkway6 door grondstoffen en materialen te hergebruiken en door de inzet van duurzame energie.

De snelweg A6, onderdeel van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA), is straks de eerste energieneutrale weg van Nederland. Projectleider Raymond Daniëls van aannemerscombinatie Parkway6 vertelt hoe Parkway6 circulair bouwt aan de weg.

Duurzaam bouwen snelweg A6
Rijkswaterstaat daagde aannemer Parkway6 uit om de eerste energieneutrale weg van Nederland te bouwen. Nadat de wegverbreding klaar is, komt er een groot zonnepanelenveld in knooppunt Almere. De zonnepanelen wekken genoeg energie op om de verlichting, matrixborden, verkeerslichten en pompen voor de afwatering van de viaducten en bruggen bij de weg draaiende te houden. Al in de bouwfase van het project bespaart Parkway6 veel op grondstoffen, transport en energie. Dit doet aannemer Parkway6 door slim om te gaan met bouwmaterialen.

Zand overnemen A1/A6 Diemen-Almere Havendreef
Na afronding van het SAA-project A1/A6 Diemen-Almere Havendreef bleef een gigantische hoop zand over: 700.000 m3 zand, genoeg om tienduizenden vrachtwagens mee te vullen. Parkway6 zag een kans en nam dit zand over. 'We hoefden het zand dus niet uit het IJsselmeer te winnen,' aldus Daniëls. 'Dit scheelt 3500 keer op en neer varen met een vrachtschip. Daardoor stoten we minder CO2 uit en belasten we het wegverkeer minder.'

Volledig recyclebaar asfalt
Ook met het oude asfalt weet Parkway6 raad. 'Een deel gebruiken we voor het zetten van de grond. Dit betekent dat we met dit oude asfalt extra druk leggen op de ondergrond van de weg. Hierdoor zakt de grond. Zo voorkomen we dat de bodem inzakt als de weg in gebruik genomen is. De rest van het oude asfalt brengen we naar de asfaltcentrale, waar het wordt gemengd met nieuw asfalt. Het nieuw aangelegde asfalt is in de toekomst ook weer volledig recyclebaar.'

Oude viaducten nuttig toepassen
Bij het slopen van de oude viaducten komt ongeveer 20.000 ton beton vrij, dit is evenveel als 20 miljoen pakken suiker. Dit beton gebruikt Parkway6 voor de fundering in de weg. Daniëls: 'Een weg bestaat uit drie lagen: een laag zand, een laag fundering van gebroken puin, waar we het gebroken beton in verwerken en een asfaltlaag. Deze lagen maken de weg stevig, zodat auto's er overheen kunnen rijden. Van de 20.000 ton kunnen we 12.000 ton gebruiken voor de fundering. Het overige gebroken beton brengen we naar de betoncentrale. Daar wordt het verwerkt in nieuwe betonmengsels.'

Verrassende besparing
Ook kreeg Daniëls een verrassende meevaller. 'De grootste besparing zit in de ledlampen. We gingen ervan uit hiermee 5 procent energie per jaar te besparen. In werkelijkheid blijkt de energiebesparing wel drie keer zo hoog te zijn', aldus Daniëls. Hoewel de locatie voor het zonnepanelenveld bekend is, in knooppunt Almere, weet Daniëls nog niet hoe het zonnepark er precies uit gaat zien. 'Dit komt door de snelle technologische ontwikkelingen. De systemen om zonne-energie op te vangen, worden steeds geavanceerder en efficiënter. Waar je nu nog de afmetingen van een voetbalveld nodig hebt om zonne-energie op te vangen, volstaat straks een basketbalveld.'


Deel dit artikel:                   





Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht


[Banners]