Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 20-02-2019


Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart




Gezamenlijk persbericht Rijkswaterstaat en Gemeente Nijmegen

Aannemerscombinatie Team Waalbrug start in opdracht van Rijkswaterstaat op maandag 4 maart met de renovatie van de Waalbrug in Nijmegen. De aannemer begint met de vervanging van het betondek. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat verwachten dat verkeershinder ontstaat vanaf eind maart, wanneer in beide richtingen één rijstrook beschikbaar is op de brug. Dit gaat naar verwachting 1,5 jaar duren.

Medio 2018 is chroom-6 geconstateerd in de verf op de Waalbrug. De renovatie van de brug is toen uitgesteld. Er waren extra maatregelen nodig, om de werkzaamheden veilig voor de medewerkers, weggebruikers, omwonenden en het milieu uit te voeren. Ook waren andere vergunningen, ontheffingen, meldingen en werk- en veiligheidsplannen nodig. Het betekende ook dat het niet mogelijk is om alle rijstroken open te houden tijdens het werk. Team Waalbrug start in maart met de eerste fase van de renovatie: het vervangen van het betondek. Afhankelijk van eventuele staalschades en de impact van het verwijderen van de verf van de stalen balken waarop het betondek ligt, duurt deze eerste fase waarschijnlijk 1,5 jaar.

Hinder
Op maandag 4 maart wordt de busbaan stad inwaarts opgeheven. De bus gaat dan met het reguliere verkeer meerijden. De verkeerslichten bij de Turennesingel worden zodanig aangepast, dat de bus met voorrang kan invoegen. Eind maart, begin april gaat het overige verkeer hinder ondervinden. Weggebruikers hebben dan twee rijstroken beschikbaar in plaats van vier en gaan buiten de bogen rijden. Automobilisten stad inwaarts gaan over de busbaan rijden. Weggebruikers stad uitwaarts rijden dan over het oostelijke fiets- en voetpad. Gemeente Nijmegen en Rijkswaterstaat hebben afgesproken, dat deze situatie van 2x1 rijstrook maximaal 18 maanden mag duren. Fietsers en voetgangers stad uitwaarts krijgen een aparte, veilige ruimte beschikbaar binnen de bogen. Vrachtwagens, touringcars en landbouwvoertuigen kunnen tijdens de gehele renovatie geen gebruik maken van de Waalbrug. Deze voertuigen dienen om te rijden via de Oversteek.

Schilderen bogen
Rijkswaterstaat gaat in maart testen uitvoeren op een klein gedeelte van de Waalbrug om te kijken of methodes voor het verwijderen van verf met chroom-6 geoptimaliseerd kunnen worden. De kennis uit deze testen wordt meegenomen in de tweede fase van de renovatie van de Waalbrug, waarbij Rijkswaterstaat de bogen opnieuw laat schilderen. Daarom is het op dit moment niet bekend wanneer het schilderen van de bogen begint en wanneer de gehele renovatie afgerond zal zijn.

Bereikbaarheid Nijmegen
De bereikbaarheid van de stad Nijmegen tijdens de werkzaamheden blijft voor Rijkswaterstaat, Team Waalbrug en de gemeente Nijmegen een belangrijk aandachtspunt. De gemeente heeft verschillende kruispunten en wegen in de stad al aangepast voor een situatie met 2x1 rijstroken op de Waalbrug. Daarnaast zet de gemeente een extra programma SLIMspitsen in, waarbij automobilisten worden gemotiveerd om op andere wijze te reizen. Automobilisten, motoren, OV-bussen, hulpdiensten, fietsers en voetgangers kunnen tijdens de werkzaamheden de brug blijven gebruiken. Andere voertuigen moeten via de Oversteek rijden. Tijdens de Vierdaagse wordt niet aan de brug gewerkt en kunnen de wandelaars traditiegetrouw over de brug lopen.

Samenwerking
Rijkswaterstaat en gemeente Nijmegen werken samen aan een goede bereikbaarheid van Nijmegen. Renovatie van de 80 jaar oude Waalbrug is nodig om ook in de toekomst vlot en veilig verkeer over de brug mogelijk te houden. Rijkswaterstaat is eigenaar van de brug en verantwoordelijk voor de onderhoudswerkzaamheden. De gemeente Nijmegen is als wegbeheerder verantwoordelijk voor het wegverkeer over de brug.

Aannemerscombinatie Team Waalbrug gaat tijdens de renovatie onder andere het betonnen rijdek vervangen en de staalconstructie schilderen. Daarnaast wordt in opdracht van de gemeente Nijmegen de busbaan omgebouwd tot een fietspad in twee richtingen en de vormgeving zo veel mogelijk teruggebracht in de oorspronkelijke staat.


Deel dit artikel:                   





Bezoek RioleringsVakdagen; dé verbindende vakbeurs voor de rioleringsbranche!
Weblogposting
Keynote lezing Helga van Leur tijdens kennisrijk Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen
Weblogposting
Nieuw kennistheater op RioleringsVakdagen 2019
Weblogposting
Pilz configureerbare besturingssystemen volop in ontwikkeling
Weblogposting
Meer zand voor West-Zeeuws-Vlaanderen
Nieuwsbericht
Overzicht gunningen Grond-, Weg- en Waterbouw 2018
Nieuwsbericht
RioleringsVakdagen 2019 focust meer op kennis
Weblogposting
Impuls voor gebiedsontwikkeling beeklandschap Warmbeek/ Tongelreep
Nieuwsbericht
Minder barrières voor spoor-, weg- en watervervoer
Nieuwsbericht
Renovatie Waalbrug Nijmegen start in maart
Nieuwsbericht
Arcadis helpt bij ecologische impuls Maas
Nieuwsbericht
€16,9 miljoen voor sterkere Friese IJsselmeerkust
Nieuwsbericht
Interview met wethouder Alwin te Rietstap van gemeente Hardenberg over innovaties en duurzaamheid bij de realisatie van infraprojecten
Artikel
Wereldwijde aanpak weerextremen en gevolgen klimaatverandering hard nodig
Nieuwsbericht
Internationaal goederenvervoer binnenvaart neemt af
Nieuwsbericht
Nieuw op Infra Relatiedagen 2019: clustering van beurshallen
Weblogposting
Meer import én export van bouwdiensten
Nieuwsbericht
Officiële opening Bochtafsnijding Delftse Schie
Nieuwsbericht
Pilz biedt oplossing voor veilig werken in hele kleine ruimten
Weblogposting
Fusie D&F Consulting & Alfabeeld
Weblogposting
InfraTech 2019 ademt samenwerking en innovatiekracht
Nieuwsbericht
Eerste Nederlandse sleephopperzuiger op LNG baggert in Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat & Waddenacademie starten onderzoek plasticverontreiniging
Nieuwsbericht








[Banners]