hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 11-03-2019



Minister en regio kiezen voor verbreding van de A20 bij Gouda




Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) heeft vandaag bekend gemaakt dat de drukke A20 tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda op de schop gaat. De weg wordt verbreed en in de richting van Utrecht krijgt de snelweg die bij het Gouweaquaduct overgaat in de A12 een extra rijstrook. De aanpak zorgt ervoor dat het grote landelijke fileknelpunt verdwijnt. Het verkeer kan met de verbreding veel beter en veiliger doorrijden.

De minister heeft het plan voor de verbreding van de A20 vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd en samen met de bestuurders in de regio een bestuursovereenkomst getekend.

Minister Van Nieuwenhuizen: 'De A20 is één van de slagaders van de Nederlandse economie. Op dit stuk van de weg loopt het verkeer nu vaak vast. Daarom verbreden we de weg en nemen we zo afscheid van een echte file-evergreen. Dat is mooi nieuws voor al die mensen en bedrijven die gebruik maken van deze drukke snelweg''.

In het voorkeursalternatief voor de A20 kiest de minister voor een verbreding van de A20 van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken tussen Nieuwerkerk aan den IJssel en Gouda. In de richting Utrecht krijgt de A12 een vijfde rijstrook in het Gouwe-aquaduct. Met de verbreding verdwijnt de flessenhals bij Nieuwerkerk aan den IJssel in de richting Utrecht en komt er een einde aan de files bij Moordrecht in de richting Rotterdam. Dit zorg ook voor een vlottere doorstroming van het verkeer in het Gouweaquaduct. Met de aanleg van een vijfde rijstrook in het Gouweaquaduct richting Utrecht wordt voorkomen dat er ter plekke een nieuwe flessenhals ontstaat als de A20 is verbreed.

Het gekozen voorkeursalternatief scoort zowel op het gebied van verkeersveiligheid als de doorstroming het beste. In het vervolgonderzoek worden aanvullend maatregelen bekeken om de verkeersveiligheid in het Gouwaquaduct, waar de vluchtstrook verdwijnt, verder te verbeteren.

In de bestuursovereenkomst die mede werd ondertekend door gedeputeerde Floor Vermeulen van de provincie Zuid-Holland, wethouder Jan Willem Schuurman van Zuidplas, wethouder Hilde Niezen van Gouda, wethouder Kirsten Schippers van Waddinxveen en hoogheemraad Dorenda Gerts van het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, hebben Rijk en regio ook andere afspraken gemaakt. Zo wordt de informatievoorziening aan automobilisten verbeterd. Hierdoor kan het gebruik van de parallelstructuur bij Gouda (de N451) met daarin de Amaliabrug gestimuleerd worden. Bij de verdere uitwerking van de plannen wordt onderzocht welke geluidmaatregelen langs de A20 in Nieuwerkerk tot aan het Cortlandaquaduct nodig zijn. Die maatregelen worden megenomen bij de werkzaamheden voor de verbreding van de A20. De regio draagt financieel bij aan de studiekosten van het project.

De minister zet in op een versnelling van de start van de wegverbreding. Voor de realisatie van het project trekt ze 124 miljoen euro uit. Dit bedrag komt twee jaar eerder beschikbaar: vanaf 2021 in plaats vanaf 2023. Hierdoor kunnen de eerste voorbereidingen voor de werkzaamheden naar verwachting in 2021 starten.

Gedeputeerde Vermeulen: 'De Rotterdamse haven en de glastuinbouw die hier in de buurt zitten zijn een belangrijke motor voor de economie. Extra ruimte voor het verkeer is hard nodig om beide sectoren bereikbaar te houden voor de regio. Daarom vinden we het belangrijk om extra vaart te kunnen maken met de verbreding van de A20.'


Deel dit artikel:                   





Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht
Dag van de Bouw: landelijke en regionale openingen
Nieuwsbericht


[Banners]