hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 30-04-2019



Vervanging eerste vizierschuif stuw Hagestein




De vervanging van de zuidelijke vizierschuif van stuw Hagestein is per 29 april 2019 van start gegaan. Dit is de vierde vizierschuif die tijdens de renovatie van het stuwensemble Nederrijn en Lek wordt vernieuwd.

In 2017 gebeurde dat al aan de noordzijde van stuw Amerongen, in 2018 volgden de zuidzijde van stuw Amerongen en de vizierschuif aan de noordzijde van stuw Driel.

Tijdens het renovatieproject van de stuwcomplexen in de Nederrijn en Lek worden in totaal zes vizierschuiven vervangen (twee per complex). De vervanging in Hagestein kent de komende maanden dezelfde aanpak als bij de eerdere vizierschuifwissels. Zo wordt een tijdelijk keermiddel aan de binnenzijde van de vizierschuif geplaatst. Daarmee wordt de waterkerende functie van de stuw tijdens de vervanging in stand gehouden. Het eerder gebruikte tijdelijk keermiddel wordt hiervoor weer ingezet, omdat de maten van alle stuwen hetzelfde zijn.

Vervangen vizierschuif in drie delen
Na plaatsing van het tijdelijk keermiddel, demonteren we de oude vizierschuif en vervolgens tilt een hijskraan deze in drie delen tussen de betonnen constructie uit. Met dezelfde kraan wordt, ook weer in drie delen, een nieuwe vizierschuif geplaatst. Daarna vervangen we de aandrijving van de vizierschuif. Zodra de nieuwe vizierschuif weer functioneert, wordt het tijdelijk keermiddel weggehaald.

Planning vervanging vizierschuif stuw Hagestein
De vervanging van de vizierschuif, inclusief het opbouwen en afbreken van het tijdelijk keermiddel, duurt ongeveer twee maanden. In het najaar volgt, volgens de huidige planning, de vervanging van de noordelijke vizierschuif van stuw Hagestein. Dit wordt een bijzondere vervanging omdat hier geen nieuwe vizierschuif geplaatst wordt maar de gerenoveerde schuif die in 2017 uit stuw Amerongen is verwijderd. Dit omdat stuw Hagestein een rijksmonument is.

Scheepvaart altijd door de sluis
Het stuwkanaal van het stuwcomplex blijft tijdens de vervanging van een vizierschuif volledig gesloten voor alle scheepvaart. Scheepvaartverkeer maakt in deze periode gebruik van de naastgelegen sluis. Dit geldt ook in periodes van hogere waterstanden wanneer de vizierschuiven geopend zijn.

Renoveren voor de toekomst
De totale renovatie van de drie stuwcomplexen bestaat uit het vervangen van technische installaties en beweegbare delen van stuwen en sluizen, het repareren van de betonconstructies in sluizen en stuwen, het geschikt maken van de sluizen voor zwaardere schepen en het schilderen van de complexen. Ook realiseert Rijkswaterstaat in Amerongen een centraal bedieningsgebouw van waaruit het de drie stuwcomplexen, gefaseerd, centraal gaat bedienen.

Met het stuwcomplex te Driel regelt Rijkswaterstaat de afvoer van rivierwater over de Nederrijn en Lek en de IJssel en voorziet zo het IJsselmeer, het grootste zoetwaterbekken van Nederland, van voldoende water. De stuwcomplexen Driel, Amerongen en Hagestein zorgen samen ook voor voldoende waterpeil op de IJssel, Nederrijn en Lek en daarmee voor een vlotte en veilige scheepvaart.

Geschiedenis stuwcomplexen Nederrijn en Lek
Om de Nederrijn en Lek beter bevaarbaar te maken, is in de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw een grootscheepse Rijnkanalisatie uitgevoerd. Deze maatregelen droegen ook bij aan een goede (drink)watervoorziening in Midden- en Noord-Nederland. In een tijdbestek van tien jaar zijn de drie stuwcomplexen in gebruik genomen: Hagestein in 1960, Amerongen in 1965 en Driel in 1970.


Deel dit artikel:                   





Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Minister pakt knelpunt scheepvaart bij Nijmegen aan
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt project Krib- en oeververlaging Pannerdensch Kanaal aan Ploegam B.V.
Nieuwsbericht
'Verbod PAS fnuikend voor vestigingsklimaat en energietransitie haven'
Nieuwsbericht


[Banners]