hierbenik2
Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 15-07-2019



800 miljoen extra nodig voor regionale fietsroutes




Om de fiets in 2030 op regionale routes optimaal te benutten en de doelen uit het Klimaatakkoord te halen is minimaal 800 miljoen euro aan extra investeringen noodzakelijk. Dat blijkt uit een inventarisatie van de Fietsersbond. Deze investeringen komen bovenop het geld dat al is gereserveerd in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT).

Investeren in kwaliteit
Door het realiseren van bredere fietspaden en extra fietstunnels en -bruggen, worden zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid bevorderd. Met deze maatregelen kunnen op deze routes ook snelle fietsers worden toegelaten. Dit is een belangrijke voorwaarde om meer mensen op de fiets te krijgen, een speerpunt in zowel het Klimaatakkoord als in het actieplan Tour de Force. Door te investeren in de kwaliteit van regionale fietsroutes kan de actieradius voor woon-werkverkeer opgerekt worden naar boven de 20 km. Met een woon-werkafstand van 22 km woont de gemiddelde forens dan op fietsafstand van zijn werk.

Steden en snelfietsroutes
Naast de investeringen in de regionale routes zal het fietsnetwerk in de steden een grotere capaciteit moeten krijgen. De vijftig grootste Nederlandse steden hebben de kosten voor deze schaalsprong berekend op 1,8 miljard euro extra. Hierin is ook het bedrag voor extra stallingsplekken meegenomen. Ook voor snelfietsroutes is meer geld nodig. Daarvoor worden in diverse regio's al plannen gemaakt.

Deze inventarisatie is naar aanleiding van het klimaatakkoord uitgevoerd door de lokale en provinciale vrijwilligers van de Fietsersbond. De regionale routes die samenvallen met MIRT-projecten en het programma vervanging en renovatie zijn buiten beschouwing gelaten. Investeringen in deelfietssystemen, stallingen en overstaphubs zijn ook nog niet mee genomen in deze eerste inventarisatie.


Deel dit artikel:                   





Renovatie Wantijbrug (N3) uitgesteld
Nieuwsbericht
Oost- en Zuid-Nederland het droogst, wateraanvoer Maas en Rijn voldoende
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat koelt meerdere bruggen
Nieuwsbericht
Nieuw: Boek over Functionele Veiligheid in de machinebouw!
Weblogposting
Mega-investering voor Evenementenhal Gorinchem met nieuwe hypermoderne beurshal: Next Level
Nieuwsbericht
Pilz introduceert veilige bewaking van beschermde ruimtes met radartechnologie
Weblogposting
Minister Van Nieuwenhuizen: Minder goederenvervoer via de weg
Nieuwsbericht
Nieuwe zwaaikom en aangepaste invaart Zwarte Schaar gereed
Nieuwsbericht
Neerslagtekort toegenomen, voldoende aanvoer van water
Nieuwsbericht
Relevante vaarinformatie Waddenzee overzichtelijk gebundeld in één app
Nieuwsbericht
Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?
Weblogposting
Zandsuppletie Roggenplaat start 1 oktober 2019
Nieuwsbericht
Waterschappen hebben hoge verwachtingen van Klimaatakkoord
Nieuwsbericht
Tweede kolk Prinses Beatrixsluis op 25 juni 2019 weer in gebruik genomen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat: Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht
Versterking watersamenwerking met Indonesië
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verbreding sluiscomplex Kornwerderzand en resterende 45 miljoen
Nieuwsbericht
Sector en overheden slaan handen ineen voor schone binnenvaart en zeevaart
Nieuwsbericht
Normdocumenten voor buitenriolering gepubliceerd
Nieuwsbericht
Zandoevers Houtribdijk krijgen laagje grond om de N307 zandvrij te houden
Nieuwsbericht
Maas en Waal klaar voor klimaatverandering
Nieuwsbericht
Landelijk neerslagtekort licht afgenomen
Nieuwsbericht
Bouwopgave infrastructuur vraagt gezamenlijke nieuwe aanpak
Nieuwsbericht


[Banners]