hierbenik2
Zicht op Zeesluis IJmuiden - Foto: Ivo Ketelaar
Nieuwsbericht | Datum: 14-10-2019



Grootste onderhoudsopgave ooit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland




Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat gaf op maandagochtend 14 oktober 2019 bij de sluizen in IJmuiden de aftrap voor de grootste onderhoudsopgave ooit voor Rijkswaterstaat in Noord-Holland.

Tot 2030 staat de renovatie en vervanging van 12 bruggen, 3 tunnels, 3 wegen en 5 sluizen en het gemaal IJmuiden op het programma. Komende jaren wordt tevens in het kader van groot onderhoud ruim 90 km snelweg vernieuwd en grotendeels vervangen door stiller asfalt. In de eerste plaats om de infrastructuur veilig en bereikbaar te houden, in de 2e plaats om het duurzaam en toekomstbestendig te maken.

Verjongen, vernieuwen en verduurzamen
De opgave in Noord-Holland kenmerkt zich door de grote hoeveelheid kunstwerken die de komende jaren gerenoveerd of vervangen worden en de vele waterwerken die hier onderdeel van uitmaken. Veel bruggen, tunnels, viaducten en sluizen stammen uit de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw. Sinds die tijd is het verkeer enorm toegenomen en zijn vrachtwagens een stuk zwaarder geworden.

Van Nieuwenhuizen: 'Een megaklus van Texel tot Amsterdam en van IJmuiden tot aan Hoorn. 23 projecten in 1 provincie waar alle partners samen hun schouders onder zetten, zodat Noord-Holland door deze opknapbeurt ook in de toekomst goed bereikbaar blijft over de weg en het water.'

Planning onderhoudsopgave
De planning van de renovatie en vervanging ligt nog niet vast, de meest urgente kunstwerken worden als eerste aangepakt. Dit zijn het sluizencomplex bij IJmuiden, de veerverbinding tussen Texel en Den Helder, de Prins Willem Alexandersluis bij Schellingwoude en de Schellingwouderbrug. De opgave in Noord-Holland kent een voorlopige vervangingswaarde van zo'n € 1 miljard. Het vernieuwen van zoveel infrastructuur, terwijl deze volop wordt gebruikt, vraagt om een doordachte aanpak.

Hinderbeperking
Om de hinder in de regio te beperken voor het autoverkeer en vrachtvervoer, moet het drukke netwerk van snelwegen en vaarwegen in stand blijven tijdens de werkzaamheden. Een van de maatregelen die hiervoor wordt genomen is het bewust spreiden van de onderhoudsopgave over een flink aantal jaren zodat de hinder wordt beperkt. Samen met andere (vaar)wegbeheerders en marktpartijen en in overleg met de omgeving plannen we alle onderhoudsprojecten en combineren we werkzaamheden zo veel mogelijk. Met deze aanpak wordt - nog veel meer dan nu het geval is - vroegtijdig in gesprek gegaan met alle betrokkenen over de totale, integrale, opgave inclusief bereikbaarheid van de regio.

Beheer en onderhoud
Tot aan het vervangen of renoveren worden alle kunstwerken in de gaten gehouden met inspecties en keuringen en wordt er onderhoud uitgevoerd uit wanneer dit nodig is. Groot onderhoud aan de rijkswegen is eens in de 15 jaar nodig als gevolg van slijtage van het asfalt. De werkzaamheden bestaan uit het vervangen van de deklaag door nieuw asfalt, het vervangen van voegovergangen en het verbeteren van de regenwaterafvoer. Dit werk is in het najaar van 2019 van start gegaan op de snelweg A9 bij knooppunt Rottepolderplein. In 2019 en 2020 zullen alle grote snelwegen in Noord-Holland, zoals de snelweg A1, A4, A8 en A10, in meer of mindere mate nieuw asfalt krijgen. Uiteindelijk wordt ruim 90 km snelweg vernieuwd en grotendeels vervangen door stiller asfalt. Om hinder van het werk voor de weggebruikers zoveel mogelijk te voorkomen wordt er vooral 's nachts en in het weekend gewerkt.

Meer informatie onderhoudsopgave Noord-Holland
Meer informatie over de opgave van Rijkswaterstaat in Noord-Holland is te vinden op de projectpagina Samen werken aan een bereikbaar Noord-Holland en via de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800 - 8002 (gratis, maandag tot en met vrijdag: 07.00 tot 20.00 uur, zaterdag, zondag en feestdagen: 10.00 tot 18.30 uur).

Klik hier om de overzichtskaart met de werkzaamheden te zien.


Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht
Schoner water en vrije doorgang voor trekvissen in de Rijn
Nieuwsbericht
Christine Wijshake en Marre Walter, directeuren Beheerautoriteit Waddenzee
Nieuwsbericht
Overslag haven Rotterdam bedroeg 469,4 miljoen ton in 2019
Nieuwsbericht
Tetrahedron ontvangt UNIIQ-investering voor innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens
Nieuwsbericht
Wavin presenteert toekomstvisie aan werknemers
Nieuwsbericht
Reactie Rijkswaterstaat op Zembla en Volkskrant - Achtergrondinformatie granuliet
Nieuwsbericht
Voorbereid op een veranderend klimaat
Nieuwsbericht
Officiële afronding werkzaamheden zandsuppletie Roggenplaat
Nieuwsbericht


[Banners]