hierbenik2
Nieuwsbericht | Datum: 07-06-2007



Vriestechniek bij bouw ondergronds station Rotterdam




Grond onder Rotterdam CS tijdelijk bevroren
Vloeibare stikstof en pekel ingezet voor bevriezen bouwconstructie underground station


Amsterdam - Als onderdeel van de uitbreiding van RandstadRail, het openbaarvervoersysteem tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer, wordt ook het underground station Rotterdam CS uitgebreid. Daarvoor is het bouwterrein rond het nieuw te bouwen station geconstrueerd met diepwanden tot ongeveer 38 meter onder grondwaterniveau. Op de plaats van de bestaande metrotunnel kunnen echter geen diepwanden worden aangebracht, omdat de tunnel daarvoor een obstakel vormt. Bovendien bevinden zich vanwege omliggende gebouwen trekankers in de grond. Om de bouwput toch te sluiten en vrij te houden van grondwater, is met behulp van vriestechniek een constructie toegepast waarbij een ijswand de benodigde steun biedt.

Vriestechniek, zoals ontwikkeld en geleverd door het bouwbedrijf Max Bögl GmbH, is een gespecialiseerde discipline in de civiele bouwtechniek en is gericht op de toepassing van kunstmatig bevroren grond. Grond is in bevroren toestand veel stabieler en voorkomt verplaatsing van grondwater. In Rotterdam wordt met de inzet van deze vriestechniek onder de grond een verticale waterdichte ijswand gecreëerd van ongeveer 50 meter lengte, 2,5 meter dikte en 40 meter diepte.

Om de grond te bevriezen, injecteert Max Bögl vloeibare stikstof van Air Products, waardoor de grond rond de bouwput tot -50º C bevriest. Vervolgens wordt deze ijswand in stand gehouden met behulp van een pekelinstallatie. De combinatie van stikstof- en pekeltechnologie garandeert de gemeente en de inwoners van Rotterdam een veilige en milieuvriendelijke omgeving.

De ondergrondse, waterdichte ijswand kan de druk van de omliggende grond en het grondwater weerstaan. De vriesinstallatie bestaat uit een gesloten circuit van pijpleidingen en heeft een capaciteit van 275KW, wat overeenkomt met zo'n 300 koelkasten in consumentenhuishoudens. Het injecteren van vloeibare stikstof duurt enkele weken. De vriesconstructie blijft in stand tot de vloeren en wanden van het underground station gebouwd zijn. Dat duurt ongeveer een jaar.

Vloeibare stikstof
Gewone lucht bestaat voor meer dan 78% uit stikstof . Het kookpunt ligt op -195,8º C. Vloeibare stikstof is kleur- en geurloos. Het wordt geproduceerd volgens een luchtscheidingsproces (ook wel cryogeen proces genoemd). Dankzij een netwerk van productiefaciliteiten levert Air Products vloeibare stikstof op elke gewenste locatie in Europa. In Nederland wordt hoofdzakelijk geleverd vanuit verschillende Air Products luchtsscheidingsinstallaties in Rozenburg. Logistieke betrouwbaarheid is noodzakelijk, aangezien de vloeibare stikstof onafgebroken aangeleverd wordt. Meer dan zeven keer per dag hervullen tankwagens de drie tanks ten oosten van Rotterdam CS met vloeibare stikstof.

Zeven tankwagens per dag
'Bij de keuze voor de leverancier van de vloeibare stikstof hebben we strenge eisen gesteld aan logistieke capaciteit. Dat is noodzakelijk met een project van deze omvang en complexiteit. De stikstof moet constant en op tijd worden bevoorraad. Air Products garandeert deze consistente levering', zegt Ralph Bentrup, Site Manager van Max Bögl.

'Dit is een complex project met diverse parameters, waaronder technologische expertise en logistiek. De voorbereidingen zijn van beide kanten zeer serieus uitgevoerd. Max Bögl en Air Products hebben de afgelopen maanden intensief samengewerkt om dit project tot stand te brengen', zegt Walter van der Ven, Senior Account Manager Merchant Gases van Air Products.

Betrokken partijen
Het RandstadRail-project wordt gerealiseerd door de Gemeente Rotterdam met Greater Rotterdam, die RET (Rotterdam Elektrische Tram) heeft aangesteld als uitvoerend orgaan.
Klant: RET
Engineering: Gemeentewerken Rotterdam (GWR)
Hoofdaannemer: Haverkort Voormoolen BV
Detail engineering: CRUX Engineeering BV



Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]