Weblogposting | Datum: 03-07-2019


Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?




Bij beweegbare bruggen komt ruim meer techniek kijken dan alleen de aandrijving om het brugdek te verplaatsen. Sterker nog: de systemen die de veiligheid van alle betrokkenen moeten waarborgen vormen een complex geheel. Daarbij gaat het om verkeerssystemen voor zowel weg- als watergebruikers maar ook systemen die voortdurend controleren of alles goed verloopt en in werking treden wanneer het 'mis' gaat. Vooral het ontwerp van het laatste vraagt om kennis en expertise om alle mogelijke risico's te minimaliseren en in elk geval te beheersen.

Het ontwerp voor deze veiligheidssystemen berustte tot voor kort op de norm NEN 67871. Deze norm bevat 'eisen en aanbevelingen met betrekking tot het ontwerp van beweegbare bruggen om te komen tot veiligheid van personen en eigendommen over de hele levensduur van de brug'. Omdat deze norm uit 2003 stamt, zal binnenkort een nieuwe norm verschijnen waarin alle nieuwe technische mogelijkheden zijn inbegrepen. De ontwikkelingen op het vlak van sensoren, (veiligheids)PLC's, camerasystemen en data-analyse- en verwerking hebben immers niet stilgestaan. Bovendien is in de nieuwe norm ook de huidige kijk op machineveiligheid meegenomen én wordt rekening gehouden met de 'menselijke factoren'. In een tweede deel wordt het veilig ontwerpen van sluizen behandeld.

What's new?
De nieuwe norm is flink uitgebreid met beheersmaatregelen voor veel voorkomende risico's. Zo worden er meer aanvullende eisen gesteld aan de plaatsing en raakvlakken van afsluitbomen, toegangsmiddelen zoals looppaden, trappen, vluchtroutes en valbeveiliging. Daarnaast zijn aanbevelingen opgenomen over maatregelen die beschermen tegen mechanische en elektrische gevaren. Zo worden technische ruimtes bijvoorbeeld ingedeeld in zones die ieder hun specifieke eisen kennen.

Naast deze extra fysieke eisen sluit de nieuwe norm beter aan op andere geldende normen zoals de NEN-EN-ISO 12100-1 en 2, NEN-EN-ISO13849-1 (PL) en NEN-EN-IEC 62061 (SIL). Zo wordt er veel aandacht geschonken aan de besturing van de brug en dan vooral de veiligheidsfuncties. Voor de meest essentiële veiligheidsfuncties de minimale betrouwbaarheidsniveaus opgenomen en wordt beschreven hoe zij zijn te bepalen. Tevens sluit de bruggennorm beter aan op de herziene 6786-12. Concreet betekent dit dat de eisen (aan de vaak onderschatte veiligheidsfunctie) van remmen en vasthoudinrichtingen beter zijn vastgelegd.

Last but not least gaat de nieuwe bruggennorm expliciet op de menselijke factoren. Niet alleen ten aanzien van de bediening maar ook met betrekking tot de veiligheidssystemen die interacteren met weg- en watergebruikers. Hoe zorg je ervoor dat deze interactie op de gewenste wijze verloopt en niet - bewust of onbewust - wordt gesaboteerd?

Kortom: De norm is een nieuw, praktisch handvat voor bruggenontwerpers, -bouwers en beheerders of inspecteurs en zal verschijnen na de uitgebreide review- en correctiefase.

Meer informatie: Pilz.nl

Meer informatie over onze bruggen cursus? https://opleidingen.pilz.nl/trainingenranche-specifieke-trainingen/veiligheid-van-beweegbare-bruggen/

Of bel met Pilz: 0347 - 320 477


1) NEN 6787:2003 - Het veilig ontwerpen van beweegbare bruggen - veiligheid
2) NEN 6786-1:2017 - Voorschriften voor het ontwerp van beweegbare delen van kunstwerken - Deel 1: Beweegbare bruggen (VOBB)






Deel dit artikel:                   





Rijkswaterstaat en kennispartners continueren samenwerking rond modellen en data voor de leefomgeving
Nieuwsbericht
Naam gezocht voor nieuwe zeesluis IJmuiden
Nieuwsbericht
Overname Infrasite
Nieuwsbericht
PortXL presenteert 22 veelbelovende innovatieve maritieme startups en scale-ups
Nieuwsbericht
Havenbedrijf Rotterdam besluit tot aanbesteding van vervoersdienst op de Container Exchange Route
Nieuwsbericht
Projectplan Waterwet Marken ter inzage
Nieuwsbericht
De virtuele beurs van Pilz: alle innovaties online
Nieuwsbericht
CityBarge wint de mobiliteitschallenge!
Nieuwsbericht
Twee projectplannen Waterwet definitief, projectplan Zijtak Almelo ter inzage
Nieuwsbericht
Nieuwe aanpak voor keuzes bij complexe puzzel beheer vitale infrastructuur
Nieuwsbericht
Aanbesteding contract 'Opwaardering Twentekanalen'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt verruiming traject Berg - Obbicht in het Julianakanaal aan Van den Herik Sliedrecht
Nieuwsbericht
Project Wieringerhoek ter inzage; vanaf 31 maart 2020
Nieuwsbericht
Werk Rijkswaterstaat gaat zoveel mogelijk gewoon door
Nieuwsbericht
Coronavirus: verruiming BMKB-regeling voor ondernemers versneld opengesteld
Nieuwsbericht
Benoeming directeur-generaal Water en Bodem bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Nieuwsbericht
Pilz webinar als alternatief voor klantbezoeken en trainingen - op woensdag 25 maart om 13.00 uur
Weblogposting
Havenbedrijf Rotterdam jaarverslag 2019: Blijvend werken aan de toekomst
Nieuwsbericht
Aqua Nederland Vakbeurs en RioleringsVakdagen verplaatst naar 16, 17 en 18 juni door coronavirus
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam stuw Linne vertraagd; fietsbrug langer gesloten
Nieuwsbericht
In de zomer 2020 duidelijkheid over structurele oplossing Paddepoelsterbrug
Nieuwsbericht
N200: Nieuwe brugverbinding in Halfweg
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht


[Banners]